Volvo FMX 2010.

Volvo FMX feirer 10 år

I 2010 introduserte Volvo modellen FMX, en lastebil designet for en krevende anleggsbransje.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Egenskapene den har til å takle tøffe og krevende oppgaver har utviklet seg i disse årene som et resultat av flere nye løsninger. Etter et tiår med leire og møkk opp til ramma, har 10-åringen opparbeidet seg et rykte som en arbeidshest som takler de fleste utfordringer.

Før lanseringen av Volvo FMX, ble det bygget forskjellige varianter av Volvo FM og Volvo FH til bruk som anleggsbil. I 2010, etter mange års tilbakemeldinger og ønsker fra kundene, kunne Volvo lansere en lastebil spesielt designet for de tøffe anleggsjobbene.

- Volvo FMX ble en game changer, og den ble raskt en vinner blant våre kunder, sier Torbjörn Wilson, nyansatt administrerende direktør i Volvo Norge, med over 30 års fartstid fra ulike lastebilmarkeder i hele verden.

Designet for tøffe forhold

Volvo FMX 2013.

- Det robuste og moderne utseende på den første Volvo FMX, med klare likhetstrekk med Volvo anleggsmaskiner, var spesielt attraktivt for kundene, sier Wilson.

Funksjonalitetene på den første modellen var blant annet forsterket fremre trekkøye, frontlys-beskyttelse, stigtrinn med anti-skli funksjon og en hendig stige. Med en tredelt støtfanger i stål, forsterkede hjørner med 3 millimeter tykt stål, en solid beskyttelsesplate under motor og drivverk og en beskyttende kufanger, var dette en robust lastebil i dette segmentet.

Ble tøffere allerede etter tre år

Kun tre år etter introduksjonen av Volvo FMX, kom det en ny versjon. Førerhuset var modifisert og alle komponenter i frontkonstruksjonen ble redesignet. Nye luftfjæringer ga en økt bakkeklaring på 300 millimeter. Fremre trekkøye tålte nå opp til 32 tonn.

- Vi ble oppmuntret av den umiddelbare suksessen Volvo FMX fikk, så vi vi lanserte en ny versjon allerede i 2013. Denne ble gjort enda mer robust for å passe enda bedre inn i de røffe forhold en slik bil går under, sier Lasse Børge Sætre, produktsjef i Volvo Norge.

Volvo Dynamic Steering

Samme år ble Volvo Dynamic Steering (VDS) introdusert. En patentert revolusjon, som gjorde det mulig for sjåføren å styre en tung lastebil med minimal kraft.

Volvo Dynamic Steering kombinerer konvensjonell hydraulisk servostyring med en elektrisk motor montert på styringssystemet.

- Dette styringssystemet er perfekt for denne typen lastebiler. Ved lave hastigheter bidrar VDS til presis og lett styring, samt å redusere belastningen og stresset som skuldre, armer og nakke utsettes for. Dette vil i det lange løp redusere risiko for skade og slitasje, noe vi hører sjåfører har erfart, sier Sætre.

Volvo FMX 2020.

I-Shift girkasse tilpasset anleggsbiler

Anleggsversjonen av I-Shift girkassen gjør det mulig for en Volvo FMX å håndtere bratt og utfordrende terreng på en best mulig måte.

- Når vi i 2016 introduserte Volvo Trucks I-Shift med krabbegir, ble det mulig for en stillestående lastebil å dra i gang med opptil 325 tonn totalvekt, sier Sætre.

I tillegg ble det mulig å kjøre med hastighet helt ned mot 0,5 km/t, noe som er til hjelp ved behov for navigering med høy presisjon.

Nå står lanseringen av nye FMX rett rundt hjørne, med en mengde små og store forbedringer.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS