Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av covid-19. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uka.
Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av covid-19. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uka.

Søker entreprenør til å bygge jernbanebru

Kontrakten til bygging av Tangenvika jernbanebru (Innlandet) er nå «lagt ut i markedet».

Publisert

- På grunn av utbruddet av covid-19, ble utlysningen av kontraktene for å bygge ut Kleverud-Sørli i Innlandet trukket. Bane Nor har jobbet iherdig for å få på plass en ny utlysning av den første kontrakten. Det er derfor svært gledelig at den kom denne uka. Da er vi ett skritt nærmere dobbeltspor på strekningen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Kleverud-Sørli er en jernbanestrekning i Innlandet fylke som er en del av Intercity-satsingen mot Hamar. Flere kontrakter i prosjektet var allerede utlyst når Norge stengte ned i mars. Kontraktene ble da trukket tilbake.

Stortinget bevilget penger til prosjektet i revidert nasjonalbudsjett, som gjør det mulig å jobbe videre med maksimal fremdrift for å få ny jernbane helt frem til Hamar.

- Det er viktig for oss å holde rasjonell fremdrift i dette prosjektet. Det er en viktig del av utbyggingen av dobbeltspor mot Hamar. Det vil gjøre toget enda mer attraktivt. Jeg vet at mange i Bane Nor har utsatt ferien sin for å få lyst ut den første kontrakten igjen. Det sier mye om engasjementet som ligger i dette prosjektet, sier samferdselsministeren.

Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som nå er «lagt ut i markedet».

Aller først inviteres entreprenører til prekvalifisering. Deretter går de videre med de beste tilbudene, før en endelig entreprenør får muligheten til å bygge brua.

Søknadsfristen for å levere søknad om prekvalifisering er satt til 15. september.