Et av de tyske vogntogene som ble stoppet. Vindturbinbladet og vogntoget holdt seg innenfor lengden i dispensasjonen men veide for mye.
Et av de tyske vogntogene som ble stoppet. Vindturbinbladet og vogntoget holdt seg innenfor lengden i dispensasjonen men veide for mye.

Tre tyske spesial-vogntog stoppet med overlast

Firmaet fikk en solid overlastregning og dispensasjonen ble inndratt. Det blir både dyrt og vanskelig å komme seg den siste strekningen fra kontrollen til vindenergiparken der vindturbin-delene skal leveres.

Publisert

Natt til 2. september ble tre tyske vogntog med følgebiler stoppet ved Østby kontrollstasjon, på riksvei 25 øst for Elverum i Innlandet.

Det tyske transportfirmaet som eier vogntogene hadde fått dispensasjon på maksimalt 80 meter lengde og 72 tonn totalvekt per vogntog. Lengdene var ok, men alle tre hadde overlast.

Det endte med bruksforbud og gebyr på til sammen 101.050 kroner (25.550 kroner, 22.900 kroner og 52.600 kroner).

Siden dispensasjons-vilkårene var brutt, ble den inndratt av Statens vegvesen.

- Nå står vogntogene på Kjernmoen i Søre Osen. Gebyrene må betales, og firmaet må ha et annet transportopplegg for å frakte delene til mottakeren, sier fagleder Geir Thomas Finstad i utekontrollen i område Øst B i Statens vegvesen til AT.no.

Et av de tyske vogntogene som ble stoppet. Lastet med vindturbinblad. De tre ble henvist til parkering på Kjernmoen i Søre Osen.
Et av de tyske vogntogene som ble stoppet. Lastet med vindturbinblad. De tre ble henvist til parkering på Kjernmoen i Søre Osen.

Det er lite sannsynlig at det vil bli gitt en ny dispensasjon som gjør det mulig å frakte vindturbindelene videre med vogntogoppsettene de er lastet på nå. Dermed blir det både dyrt og kronglete å få fraktet delene siste del av reisen. Vindturbinblader tåler heller ikke mye, og en omlasting gir økt risiko for skade.