Swerock skal teste en elektrisk krokbil og en elektrisk betongbil for Volvo Trucks.
Swerock skal teste en elektrisk krokbil og en elektrisk betongbil for Volvo Trucks.

Starter med kundetesting av el-lastebiler for anleggsbransjen

I oktober starter Volvo Trucks testingen av en helelektrisk transportløsning for anleggsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Etter introduksjonen av serieproduserte elektriske lastebiler for bytransport og renovasjon, leverer Volvo Trucks nå to helelektriske lastebiler sammen med ladeløsninger som skal testes i reell kundedrift - hos Peab-selskapet Swerock i Sverige.

Volvo Trucks første elektriske kundetest for bygg/anlegg-kjøring

  • Samarbeidet inkluderer testing av to elektriske kjøretøy: En Volvo FM med en betongblander og en Volvo FMX med krokløfter.
  • Prosjektet drives i fellesskap av Volvo Trucks og Swerock, med støtte fra Joab og Saraka.
  • Den elektriske Volvo FM-en skal levere betong til Swerocks kunder i bynære områder.
  • Den elektriske Volvo FMX med krokløft vil primært bli brukt i større infrastrukturprosjekter og anleggsarbeid i byområder.

Swerock

  • En av de største skandinaviske leverandørene til anleggsbransjen, med over 360 steinbrudd og 60 betongfabrikker.
  • Swerock er en del av Peab-gruppen som har rundt 17.000 ansatte og en nettoomsetning på 56 milliarder SEK.

- Lastebiler i anleggssegmentet krever vanligvis mer kraft og robusthet enn mange andre segmenter, og elektriske lastebiler er ikke noe unntak, sier Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks.

- Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en chelelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen.

Som en del av testingen utstyrer Volvo Trucks en elektrisk Volvo FM-lastebil med en betongblander for leveranser til kunder. I tillegg utstyres en elektrisk Volvo FMX-lastebil med en krokløfter for bruk i større infrastrukturprosjekter.

Fordeler

Man skal finne ut hvordan elektriske lastebiler kan brukes til å øke effektiviteten og redusere klimapåvirkningen. I tillegg til å analysere ytelsen til selve kjøretøyet, tar testene også for seg det generelle økosystemet for elektromobilitet for å finne lademuligheter i tråd med kravene til produktivitet.

Fordelene med elektriske kjøretøy for byområder, er mindre støy, sikkerhet på arbeidsstedet og sjåførkomfort, i tillegg til den lokale miljøfordelen.

- Denne typen tester er verdifulle for å hjelpe oss med å forstå kundenes virksomheter bedre, og hvordan elektrifisering vil påvirke dem på daglig basis når det gjelder kjøresykluser, lastekapasitet, driftstid, rekkevidde og andre parametere – samt med alle fordelene ved å bruke mer stillegående og renere transport, sier Ebba Bergbom Wallin, Electromobility Business Manager hos Volvo Trucks.

Reel drift

Testingen av de to elektriske lastebilene i reell drift gir Volvo Trucks mulighet til å evaluere hvordan de blir brukt, og gjøre eventuelle forbedringene før det er klart for utvidet drift.

I samarbeidet mellom Volvo Trucks og Swerock blir det brukt to helelektriske lastebiler: En Volvo FM og en Volvo FMX. Her er FM-en, en betongbil, på ladestasjonen.
I samarbeidet mellom Volvo Trucks og Swerock blir det brukt to helelektriske lastebiler: En Volvo FM og en Volvo FMX. Her er FM-en, en betongbil, på ladestasjonen.

- Sammen med Volvo Trucks tar vi et stort skritt mot klimasmart transport. Dette vil bringe oss betydelig nærmere morgendagens lastebiler som vil redusere fossile utslipp. Vi har allerede 15 hybrid-betongblandebiler, og gjennom dette prosjektet tester vi nå kjøretøy som bare går på strøm, sier Hans Orest, Division Manager hos Swerock, som er en del av Peab-gruppen.