UTVIKLERE: AMVs utviklingsavdeling består av følgende fire: Fra venstre: Kenneth Blix, Jonas Tønnessen, Helge-Ruben Halse (avdelingsleder) og Kristian Lien.

AMV-forskerne skal jobbe utenfor boksen

KRISTIANSAND: Disse AMV-karene skal «jobbe utenfor boksen», og er fysisk skjermet fra resten av den norske maskinprodusenten.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

SPRØYTERIGG: AMVs 4200-rigg får 3D Maskinsyn-system (LIDAR). Systemet skanner først basisflaten, og betongen som legges på vil umiddelbart leses av i form av fargekode som også viser tykkelsen som er lagt på.

Andersen Mek. Verksted AS (AMV) fra Flekkefjord utvikler høyteknologisk utstyr spesielt rettet mot tunnelmiljøet. Selskapet har tatt store steg gjennom sine godt over 150 år, og er kjent for alt fra fullautomatiske datastyrte tunnelrigger, arbeidsplattformer, tunnellastere, injeksjonsrigger og sprøyterigger for betongsprøyting under jord. De senere årene har de også begynt å pirke litt på overflaten av jordskorpen med bygging av boretårn for gravemaskiner og import av overjordsrigger gjennom samarbeidspartner Stonepower.

Borte bra

Men tilbake til gutta på bildet her. Disse fire danner forsknings- og utviklingsavdelingen til AMV, og de er basert i Kristiansand ca. 10 mil øst for Flekkefjord der AMV har hovedbase og fabrikk.

- Vi jobber med utviklingsprosjekter som ikke er direkte knyttet mot leveranseprosjektene i Flekkefjord, sier avdelingsleder Helge-Ruben Halse.

Disse karene har selvsagt tett dialog med bedriften/fabrikken, samt hører kundenes ønsker, men samtidig skal de ha armslag til å tenke helt nytt. Snart flytter de forøvrig fra Sørlandet næringspark litt øst for Kristiansand og ned til et ingeniørmiljø i sentrum av sørlandsbyen.

UTE I FELT: Her er forsker Benyamin Akdemir i arbeid med programvaren for 3D Maskinsyn.

Halse tror dette kan være inspirerende, og gi muligheter for ytterligere synergier. Når A&T kommer på besøk, gir han oss et innblikk i noe av det de driver med nå, og her vil det komme spennende resultater ut i den andre enden.

Dette utvikles

Et av prosjektene de jobber med, kalles BIA. Dette står for brukerstyrt innovasjonsarena, og er et samarbeid med NORCE, Veidekke og LKAB Berg & Betong AB. NORCE er et forskningsinstitutt med stor faglig bredde og sterke kunnskapsmiljøer. Prosjektet støttes også av Forskningsrådet. Poenget er å robotisere betongsprøytingen på AMVs 4200-rigg.

NORCE har utviklet et 3D Maskinsyn-system basert på LIDAR som benyttes i prosjektet. En skanner som skyter over 2,5 millioner punkter i sekundet, benyttes til å innhente nødvendig datainformasjon om stuffen, slik at systemet med +- 4 mm nøyaktig vet hvordan fjellet ser ut!

Videre så leser 3D Maskinsyn-systemet i real-time betongtykkelsen som legges på fjell, slik operatør legger akkurat riktig mengde, på riktig sted. Informasjonen fra 3D Maskinsynet brukes også til å kalkulere en sprøytebane som sprøytehodet regulere etter i sanntid.

EKSEMPEL: Slik kan en stuff se ut, med ulike fargekoder som gir informasjon om de ulike delene av stuffen.

Målet er å få ned sprøytetiden, oppnå høyere presisjon, fordele jevnere og bedre slik at man ikke bruker unødvendig mengde betong, samtidig som man skal vite at det er tilstrekkelig dekning, og til slutt å få bedre dokumentasjon på utført arbeid.

Mer spennende

AMV Connected er et annet utviklingsløp som forskningsavdelingen står bak. I korte trekk handler det om å hente og logge data, koble enheter sammen og sørge for at kommunikasjonen mellom maskiner fungerer optimalt. Utviklingen her er kanskje spesielt viktig med tanke på service og oppfølgning av maskiner ute på anlegg.

Elektrifisering er også et viktig område, og her påpekes det at AMV har kommet langt. 85% av maskinene AMV bygger, kan leveres som elektriske, og akkurat nå kan også AMVs arbeidsplattform leveres på batteri. Innen samme tema, ligger også å utvikle/optimalisere hydraulikksystemene til elektrisk drift. Her er det enormt mye å hente/spare på nye løsninger, og spesielt der det skal benyttes batteri er dette viktig forskning for å minimalisere effektbehovet fra batteriet.

Energieffektivisering

Apropos å spare, den kanskje mest oppsiktsvekkende påstanden er at de jobber med en enkel og kostnadseffektiv løsning som kan redusere drivstofforbruket på en gravemaskin med 15% i gjennomsnitt, og opp mot 30% i bestemte arbeidssykluser.

- Vi klarer dette ved «å gjøre bommen vektløs» uten å gjøre store inngrep, hverken mekanisk, hydraulisk eller elektrisk. Det blir en løsning som enkelt kan retrofittes til alle gravemaskiner. Systemet blir patentsøkt, sier avdelingsleder Halse og holder tilbake resten av informasjonen til senere.

Liker å bruke hodet

A&T spør Halses tre kollegaer, alle sammen utviklere, om hva de liker best med jobben sin.

- Det er gøy å få muligheten til å lage noe som ikke finnes fra før. Det er veldig motiverende, sier Jonas Tønnessen.

- Det mest spennende er å utvikle nye produkter som sømløst kan passe til produkter AMV har fra før, sier Kenneth Blix.

- Dette er veldig teoretisk arbeid, med mye matematikk som jeg liker. Det er mye å tenke på og mye som ligger bak der og kverner, sier Kristian Lien og peker på bakhodet.

Anlegg&Transport kommer tilbake med noe nytt fra AMV på ett eller annet tidspunkt som denne gjengen har lagt noen hjerneceller i å utvikle.

Powered by Labrador CMS