Hålogalandsbrua over Rombakken på E6 nord for Narvik, er Norges nest lengste hengebru med et spenn på 1145 meter. Bilde fra 9. oktober 2019.
Hålogalandsbrua over Rombakken på E6 nord for Narvik, er Norges nest lengste hengebru med et spenn på 1145 meter. Bilde fra 9. oktober 2019.

Deler fra Hålogalandsbrua falt i sjøen

Flere av vibrasjonsdemperne på Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik i Nordland ble helt eller delvis ødelagt av uværet Frank.

Publisert

Skadene har, ifølge Statens vegvesen, ingen betydning for styrken og bæreevnen til brua og det har ikke vært fare for at løse deler skulle treffe trafikantene. Men Statens vegvesen ser alvorlig på at enkelte deler inne ved bruas fundamenter falt i sjøen mens uværet sto på.

- Vi har derfor inspisert alle bruas vibrasjonsdempere og fjernet de med synlige skader etter den sterke vinden. Noen av dempere blir sendt til produsenten i USA som i samarbeid med Statens vegvesen jobber med å finne årsaken til skadene, sier prosjektleder Hans Jack Arntzen.

Hålogalandsbrua er Norges nest lengste hengebru med et spenn på 1145 meter. Den ble åpnet for trafikk i desember 2018

- Har aldri sett liknende skade

Systemet med vibrasjonsdempere er godt utprøvd og er montert på bruer i mange deler av verden. Til Statens vegvesen opplyser leverandøren at de aldri har sett liknende skade tidligere. Skadene ble oppdaget av veivesenets egne kontrollingeniører en uke etter stormen.

Vibrasjonsdempere montert på hengestang på Hålogalandsbrua. Demperen består av innfestingsklave, kort tykk wire, lodd og en sikkerhetswire.
Vibrasjonsdempere montert på hengestang på Hålogalandsbrua. Demperen består av innfestingsklave, kort tykk wire, lodd og en sikkerhetswire.

- Nå må vi vente på resultatene av de tester og undersøkelser produsenten i USA skal gjennomføre. Forhåpentligvis får vi svar på hvorfor dempernes vaiere ikke har tålt uværet. I mellomtiden følger vi nøye med på de vibrasjonsdempere vi fortsatt har på brua, sier Arntzen.

Vibrasjonsdempingen kostet nær én million kroner og skal ha fungert svært godt frem til nå. Hensikten med dempingen, er at trafikantene ikke skal oppleve ubehagelige vibrasjoner når de ferdes over brua.

Totalt er 17 av bruas 88 vibrasjonsdempere av denne typen skadet og demontert. På fem av dem manglet en del av demperen da de ble demontert.

Wire og lodd

Vibrasjonsdemperne består av lodd som er festet til en kort wire. Wire og lodd er montert lavt nede på de lange stengene som bruas kjørebaner henger i.

Lodd og wire motvirker bevegelse i hengestengene slik at vibrasjoner avtar eller opphører. Det er de korte wirene til enkelte lodd som er skadet eller har brukket.

Uten vibrasjonsdemping kan bruas naturlige vibrasjoner oppfattes som ubehagelig for trafikantene, men vibrasjonene er ikke til skade for brua eller dens bæreevne, meldes det fra Statens vegvesen.

Powered by Labrador CMS