PIGGING: Her illustreres rekkevidden i høyden. Maskinen skal benyttes til å pigge i tunnel.

Denne maskinen fra Agder Gruppen kan pigge i tunnel med elektrisk drift

OMBYGGING: Denne ombygde Cat-maskinen kan kobles til 1000V-ledningen inne i tunnelen, og pigge utslippsfritt med elektrisk drift.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

FJERNKONTROLL: Maskinen kan styres med en fjernkontroll.

Agder Tunnelservice AS har bygget om Cat 326 NGH (ca. 30 tonn) til å kunne kjøres både som elektrisk, og med vanlig konvensjonell dieseldrift. Selskapet har bygget om en mindre Cat 315NGH til diesel/elektrisk drift tidligere som er levert til Hab Construction, men Cat 326-maskinen er så langt den største, og ikke minst den første som skal inn i tunnel og pigge. Det er Skanska som skal ha denne maskinen, og riksentreprenøren har ytterlig én lik i bestilling.

Mye å sette sammen

- Så langt har vi solgt åtte slike maskiner. Vi så tidlig at dette markedet ville komme, og derfor sikret vi oss godt med maskiner tidlig, sier daglig leder Kjell Vidar Hamre i Agder Tunnelservice, vel vitende om at leveringstiden på maskiner er veldig lang fra de fleste leverandørene.

HYBRID: Man kan velge om denne skal kobles til 1000V i tunnelen, eller kjøres på diesel som vanlig.

Ombyggingen skjer ved anlegget til selskapet i Flekkefjord, og Hamre sier at dagens leveringstider også på komponenter er en utfordring.

- Man må virkelig være langt fremme og planlegge godt. Det er flere titalls tusen deler vi må bestille til disse ombyggingene, påpeker Agder Tunnelservice-sjefen.

Stor etterspørsel

På den første maskinen som nå er klar, leverte Cat en maskin som var klar med tilt og løft på hytta, men på de kommende maskinene skal Agder Tunnelservice bygge dette selv. Av andre detaljer på maskinen kan nevnes forlenget stikke, styring med fjernkontroll, trommelpakke bak på overvognen og selvsagt hele opplegget med elektrisk drift/motor i tillegg til dieseldrift. Maskinen kan også leveres uten utstyret for pigging, men med kabel og elektrisk drift, for bruk utendørs i andre sammenhenger.

UTVIKLER: Agder Tunnelservice AS bygger om maskinen ved selskapets anlegg i Flekkefjord.

- Vi får masse forespørsler på det også, ikke minst når det gjelder maskiner med kabel (el-drift) for bruk med boretårn, sier Hamre.

Garanti fra begge

Han vektlegger at maskinene de bygger om og tilpasser skal være enkle, robuste og driftssikre, samt at tilgjengelighet for service skal være god. Dette må ligge i bunn.

- Hvordan blir det med garantien på de nye Cat-maskinene som dere både bygger om og bygger på?

VIPPES BORT: Trommelopplegget er festet til en plate som tiltes med en sylinder slik at man kommer til motor.

- Vi har et veldig godt samarbeid med Pon Equipment (leverandøren av Caterpillar i Norge). Kunden har full garanti, både fra Pon og fra oss på det vi utfører av ombygginger. Serviceavtalene er det Pon som følger opp, men med bistand fra oss på det vi har gjort, sier Hamre.

Bolt-on

Hamre sier videre at ombyggingen er basert på «bolt-on»-prinsippet slik at det er lett å ta av/flytte over på ny maskin ved en senere anledning.

- Hvorfor har dere valgt å gå inn i dette markedet?

- Fordi det ikke er all verdens å velge i, og spesielt ikke fra flere av de store leverandørene, sier Hamre.

Powered by Labrador CMS