ELEKTRISK: Nå skal denne elektriske Dynapac CC900e tandemvalsen testes ut av Skanska og Loxam, før den gjøres tilgjengelig for flere kunder. Foto: Dynapac

Dynapac med elektrisk tandemvals

UTVIKLET: Her er Dynapacs første elektriske tandemvals, CC900e. Maskinen skal denne høsten testes ut av Skanska og Loxam.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Svenske Dynapac har utviklet el-maskinen i et års tid, og nå nærmer det seg altså såkalt felttesting. El-valsen er designet for å konkurrere i 1,5 tonns klassen for vibrerende tandemvalser. Valsen har trommelbredde på opptil 1 meter, utvikler en sentrifugalkraft på 16,7 kN, har nominell amplitude på 0,4 mm og en statisk lineær belastning (foran/bak) på 6,1/7,9 kg/cm. I motsetning til den dieseldrevne modellen som maskinen er basert på, har den nye CC900e tandem vibrasjonsvalsen null utslipp.

Bra timing

Tiden er nå god for å lansere en elektrisk maskin ettersom stadig flere entreprenører og oppdragsgivere etterspør slikt utstyr. Faktisk utviklet Dynapac en batterielektrisk konseptmaskin allerede i 2010, men da var ikke markedet klart for dette og prosjektet ble satt på pause. Nå er imidlertid batterielektriske maskiner høyaktuelle, ikke minst i Norge.

CC900e veier 1,6 tonn og har driftsbredde på 0,8 til 1 meter. Den leverer samme lineære belastning, amplitude, frekvens og kjørehastighet som den dieseldrevne «broren» i Dynapac-familien.

I samarbeid

Maskinen er utviklet i samarbeid med Skanska i Sverige, og Europas største utleieselskap Loxam, melder Dynapac. Begge selskapene skal altså teste maskinen ut denne høsten.

- Samarbeid er nøkkelen til å utvikle et vellykket produkt, og direkte brukerinnspill er utrolig verdifullt for et slikt prosjekt. Fra brukerperspektiv er det like viktig å bli kjent med utstyret på et tidlig tidspunkt. Selv om komprimeringsytelsen er uendret, er det fortsatt små endringer som må være arbeidsprosedyrene når vi går over fra tradisjonelt fossilt brensel til elektrisk kraft, sier Fredrik Åkesson i Dynapac.

Testet batterisystemet

Selv om batterisystemet som brukes i den nye modellen er godt utprøvd, er det blitt gjennomgått grundige tester for å sikre at det oppfyller de spesifikke behovene til komprimeringsutstyrssektoren, og er i stand til å motstå vibrasjonen som skapes av valsen. Under disse testene har prototypemaskiner «klokka» en enorm mengde timer i drift. Nå er altså Dynapacs designteam klare for å begynne å gjøre maskinen tilgjengelig.

- Vi har sett elektrisk og batteristrøm på minigravere, kompaktlastere og dumpere. Og disse har blitt godt mottatt av fremtidsrettede og miljøbevisste utleieselskap og entreprenører. Det eneste som mangler har vært en elektrisk drevet tandemvals for å kjøre sammen med disse andre nullutslippsmaskinene, sier Åkesson.

- Med utviklingen av CC900e har Dynapac tatt et massivt teknologisk skritt. Vi er stolte over å være de første som innså dette fra et «utstillingskonsept»-maskin, til noe vi nå har på banen. Det steget hjelper kundene våre på veien mot en fremtid uten utslipp, avslutter Dynapac-lederen.

Powered by Labrador CMS