Antoine Nicola Dib, hadde problemer med å få seg jobb etter ingeniørstudiene - helt til han tok et BIM-studie. Da ble det lett.
Antoine Nicola Dib, hadde problemer med å få seg jobb etter ingeniørstudiene - helt til han tok et BIM-studie. Da ble det lett.

Fagskolens BIM-studie ga ingeniøren jobben han drømte om

Antoine Nicola Dib, ingeniør og rådgiver BIM i Sweco tok fagskolestudium i BIM-teknikk 2020-2021 på Fagskolen Oslo, heltid.

Publisert Sist oppdatert

Intervju med Antoine Nicola Dib, som raskt ble attraktiv på arbeidsmarkedet da han bygget på ingeniørutdannelsen med et BIM-studie:

- Du er utdannet ingeniør, men fikk ikke arbeid. Hva var det med BIM-studiet som gjorde at du fikk arbeid nå?

- Jeg er utdannet bygningsingeniør fra universitetet i Damaskus. Etter at jeg kom til Oslo, tok jeg en ettårig videreutdanning på Oslo Met for ingeniører fra utlandet 1 år. Men fremdeles hadde jeg ingen jobb.

Jeg visste at Fagskolen Oslo og BIM-tekniker har et veldig godt rykte. Markedet har et veldig behov for BIM. Jeg søkte meg på det nye tilbudet BIM for Anlegg og Infrastruktur for å få en ekstra kompetanse som jeg vet det er bruk for.

Før jeg var ferdig med BIM-studiet på Fagskolen Oslo, hadde jeg jobb i Sweco, nettopp på grunn av BIM-kompetansen.

- Har du en episode som beskriver BIM-studiet på en bra måte?

BIM:

Bygnings Informasjons Modellering. Bygninger og anlegg blir tegnet i 3D og gitt informasjon som kan brukes i byggeprosessen og etterpå.

- Det var et sterkt fokus på praksis i BIM-studiet. Mens det var veldig mye teori på ingeniørstudiet. Når vi lærte om BIM på ingeniørstudiet var det hovedsakelig en teoretisk tilnærming. Å lage en BIM-manual er noe helt annet enn å lese om det.

På Fagskolen fikk vi selv lov å velge selv hva vi ville fokusere på i forskjellige prosjekter i løpet av året. På det fjerde og siste prosjektet valgte jeg å lage script i Power Automate Desktop koplet til Solibri Autorun. Mitt script gir en automatisk sjekk i Solibri som videre gir en Excelrapport med kollisjoner og med automatisk utsending av mail til de som er involvert.

- Du var utplassert i to uker i BIM-studiet. En episode i utplasseringa som tydeliggjør kompetansen du fikk fra BIM-studiet?

FME:

Feature Manipulation Engine er en dataintegrasjonsplattform med fokus på romlige data. Programmet støtter formater som vektorer, punktskyer, 3D og raster bilder. FME er bygget for å forstå koordinatsystemer, høyder og andre romlige attributter. FME kan lese og skrive ut mer enn 400 filformat.

- Jeg hadde en frivillig utplassering i Sweco vinterferien og en toukers utplassering etter påske. Jeg fikk raskt inntrykket at Sweco har et stort behov for kompetanse innen automatisering. På fagskolen kunne det gjerne vært mer undervisning om automatisering, men det gjorde egentlig ingenting. Når kontakten med næringslivet er så bra, er det lett for BIM-studentene å fange opp hva bedriftene trenger.

Grunnen til at jeg fikk jobben, var at jeg viste slik interesse for scripting og automatisering.

Jeg fikk lov å velge oppgave selv og valgte å lære FME (Se faktaboks). Jeg laget et skript for Aker sykehus som de var veldig fornøyd med. De hadde en IFC-fil i NTM som de ville flytte til UTM 33, med meter og mm om hverandre i IFC-filene. Etasjer og rom skulle klassifiseres.

- Hvordan påvirket covid-19-pandemien skolehverdagen?

- Fra november var det nedstengning og det kun undervisning på Teams. Jeg var hos en medstudent hele tida. BIM-lærerne på Fagskolen Oslo var tålmodige og flinke til å holde motivasjonen til studentene. Det var et klart program hele tida, det ga god motivasjon. BIM-lærerne støttet oss veldig bra, de tok kontakt og spurte om hvordan det gikk underveis. Jeg er veldig fornøyd tross korona og hjemmeundervisning.

- Du har så vidt begynt å jobbe. Hvilke arbeidsoppgaver har du fått?

- Det har gått veldig bra. Sweco har vært flinke til å la meg komme i gang i mitt eget tempo, og de har forståelse at jeg er helt ny her og trenger tid til å komme meg i systemet. Sweco har ikke forventninger at jeg skal levere 100% fra første dag. Det er en plan som går over lang tid.

Jeg har hatt forskjellige oppgaver. Jeg har allerede laget BIM- manualer og brukerveileder til for eksempel Jira og noen FME-scripter. Sweco ville at jeg skal ha ansvar for å lage BIM-manual, samt følge opp FME, Powershell-scripter og Novapoint-modeller i et veiprosjekt.

En del prosjekter som kommer, skal jeg være med på snart.

I tillegg ønsker de at jeg lærer meg Autodesk Forge, så jeg har allerede brukt en del timer å lære meg litt om det.

- Hvordan har kompetansen du fikk fra BIM-studiet forberedt deg på arbeidslivet?

- Å lage brukerveiledninger på Fagskolen var noe av det beste. Som BIM gjennomføringsplan for prosjekter og de daglige loggene det var forventet at vi skulle skrive. At vi lærte mange programmer, er også gull. Vi vet hva som finnes: Archicad, Revit, Solibri og masse annet. Vi ble gode til å lære nye ting raskt. Da ble det lett å begynne med det samme på jobb.

- Hva er ditt råd til folk som vurderer å studere BIM Anlegg/Infrastruktur? Hvilket behov finnes for fagarbeidere med BIM-kompetanse i denne bransjen?

- Bransjen trenger sårt til medarbeidere med digital kompetanse. Vi har blitt en slags digitale problemløsere og endringsagenter som byggebransjen har stort behov for. Over halvparten av mitt BIM-kull fikk jobb før de var ferdige med året, og det til tross for korona. Jeg er veldig fornøyd med Fagskolen Oslo, du kommer ikke til å angre, du kommer til å ha det morsomt. Gjennom BIM-miljøet får du både kompiser, kolleger og kontaktpersoner. Det er faktisk ledige plasser på BIM-AI enda. Kontakt fagskolen raskt, så kanskje du får plass nå.

- Hva er dine tips til nye studenter?

- Vær nysgjerrig, søk mye på internett, skriv, ta notater. Lag logg hver dag.

Powered by Labrador CMS