FØRSTE: Her er det første jordlasset på vei med en elektrisk tippbil på Sørlandet. Agder Massetransport fikk torsdag overlevert sin Volvo FE Electric.
FØRSTE: Her er det første jordlasset på vei med en elektrisk tippbil på Sørlandet. Agder Massetransport fikk torsdag overlevert sin Volvo FE Electric.

Første på Sørlandet

KRISTIANSAND (AT.no): Her tipper Anders Ramsland fra Agder Massetransport det første jordlasset som er kjørt med en elektriske tippbil på Sørlandet.

Publisert Sist oppdatert

Etter lang ventetid, fikk Agder Massetransport endelig overlevert sin nye Volvo FE Electric tippbil torsdag 12.august i Kristiansand.

Bilen er den første batterielektriske lastebilen Trucknor i Kristiansand leverer, og den første elektrisk drevne lastebilen for anleggskjøring som går på Sørlandet.

Foranledningen for nyinvesteringen, er en rammeavtale med Kristiansand kommune hvor de som kunne tilby en tung, fossilfri lastebil ville bli foretrukket. Samtidig hadde de et ønske om å bli den første transportøren i sin region med en slik bil.

2. generasjon

Bilen som Agder Massetransport nå har fått levert, er 2.generasjon av Volvos FE Electric. Den har fått oppgradert batterikapasiteten som gir opp til 30 prosent lenger rekkevidde i forhold til første generasjon. Det betyr at de fire batteripakkene til sammen rommer 265 kWh.

LEVERT: Anders Ramsland kunne konstaterete at tippen gikk opp og jorda skled av i det mye boligfeltet på Lauvåsen øst for Kristiansand sentrum.
LEVERT: Anders Ramsland kunne konstaterete at tippen gikk opp og jorda skled av i det mye boligfeltet på Lauvåsen øst for Kristiansand sentrum.

Bilen har en totalvekt på 13,8 tonn og med det ekstra tonnet man får i økt tillatt totalvekt en nyttelast på 13,2 tonn.

Påbygget på bilen er levert av Maur Bilpåbygg og er en dumperkasse med åtte millimeter Hardox i bunn og seks i sidene.

Les mer

I neste nummer av Anlegg&Transport (Nr. 8, 2021) kan du lese mer om satsingen til Agder Massetransport. Der kan du også lese mange andre nyheter om maskiner og kjøretøy med elektriske og alternative drivlinjer.

Powered by Labrador CMS