KJEMPE: Knuseverket H7e veier 100 tonn og er den nye toppmodellen til Keestrack. Den ble vist frem for første gang i Spydeberg under oktoberdagene til Fredheim Maskin.
KJEMPE: Knuseverket H7e veier 100 tonn og er den nye toppmodellen til Keestrack. Den ble vist frem for første gang i Spydeberg under oktoberdagene til Fredheim Maskin.

Fosser frem på strøm

SPYDEBERG: Like sikkert som at høstmørket melder seg i Norge og ølen skjenkes i München, er det blitt til at Fredheim Maskin AS kjører maskinshow i Spydeberg. I handler det mer enn noen gang om strøm.

Publisert Sist oppdatert

Fredheim Maskin har kommet opp i tosifret antall arrangementer av sitt Oktoberdager i Spydeberg, østfoldbygda der selskapet holder til. Tidligere har arrangementet ofte blitt rundet av med en fabrikktur til Keestrack i Tsjekkia, men både i fjor og i år var det vanskelig på grunn av pandemien. Men neste år regner daglig leder og eier Per Olav Fredheim å kunne invitere til en tur igjen.

100 tonns kjempe

Men årets arrangement bød på mange nyheter, og vi får ta dem litt i tur og orden. Hva er ikke mer naturlig enn å begynne med den største, den mobile finknuseren Keestrack H7e på ca. 100 tonn ferdig rigget!

- Vi mener det er stort potensiale for denne type maskiner, for alle kundene spør etter større kapasitet. Men dette er en maskin for de store jobbene, og ikke en maskin man flytter daglig rundt på. Denne bør stå på samme sted i en måned eller lenger, sier Fredheim engasjert.

STOLT: Per Olav Fredheim på den nye generatoren som er bygget på et understell med belter. Denne løsningen kommer etter en ide fra Spydeberg-bedriften.
STOLT: Per Olav Fredheim på den nye generatoren som er bygget på et understell med belter. Denne løsningen kommer etter en ide fra Spydeberg-bedriften.

Da arrangementet startet i slutten av oktober, hadde han ingen kunde på maskinen, man la til at «den er borte innen senhøsten».

100-tonneren består av to dekk forsikt, tre dekk finsikt og med flaggskip Sandvik CH840i konknuser i hjertet av maskinen. Kapasiteter er hele 200-600 tonn/timen, selvfølgelig avhengig av fraksjoner og masser.

Tar av motor

På Oktoberdager ble maskinen kjørt i kombinasjon med en Keestrack B7e grovknuser og Keestrack-stackerne S5e og S1e. Alt dette ble driftet fra én motorpakke som sto på avstand fra maskinene og leverte strøm til alle sammen. Maskinene kan også selvsagt kjøres direkte på nettstrøm.

FULLT: Også i år var plassen foran Fredheim Maskins anlegg smekk fullt av forskjellige knuseverk, sikteverk og stackere.
FULLT: Også i år var plassen foran Fredheim Maskins anlegg smekk fullt av forskjellige knuseverk, sikteverk og stackere.

En generell nyhet fra Fredheim Maskin, er at selskapet nå i all hovedsak vil levere Keestrack-, Neuenhauser- og Telestack-produktene uten dieselmotor på maskinene. Fredheim Maskin og Keestrack har vært sterke forkjempere for løsninger med avløftbar motorpakke og elektrisk drift på maskinene, altså at en dieselmotor står på god avstand fra maskinen og produserer strøm som overføres til maskin (eller maskinene da flere maskiner kan få strøm fra én dieselgenerator). Om kunden insisterer, vil denne selvfølgelig få en maskin med dieselmotor montert på maskinen, men normalen vil være maskin uten dieselmotor påmontert.

FLEKSIBEL: Materen fra Keestrack har belteunderstell og mens stackeren fra Telestack står i en vugge med hjul. Det gir stor fleksibilitet ved for eksempel lasting av båter.
FLEKSIBEL: Materen fra Keestrack har belteunderstell og mens stackeren fra Telestack står i en vugge med hjul. Det gir stor fleksibilitet ved for eksempel lasting av båter.

- Vi ser veldig store fordeler med å fjerne den fra maskinen, både for oss og for kunden. Dieselmotorene er utsatte for det tøffe miljøet de brukes i. Elektriske motorer på maskinen er mye mindre ømfintlige for støv og rystelser. En dieselmotor puster faktisk, og det finnes neppe tøffere liv for dieselmotorer enn de som sitter på knuseverk. Dette med partikkelfilter bare forsterker dette.

For å gjøre det litt enklere å flytte disse såkalte avløftebare motorpakkene, presenterte Fredheim også en annen nyhet der både motor og dieseltank er bygget på et understell med radiostyring. Denne er laget på initiativ fra den norske Keestrack-forhandleren.

Fleksibel

En annen nyhet på årets arrangement, er Keestrack S1e som er en rundtomsvingende opplagstransportør på belter. Før kom denne bare på fire bein, men nå er den mobil og lettere å flytte på. Maskinen «flytter» 3000 tonn, 1800 m3 i opplag (180 grader), og svingfunksjonen utføres automatisk. Stackeren er elektrisk, og den kan kobles til knuse- eller sikteverk for å få strøm, eller selvfølgelig direkte til nettstrøm.

Nok en nyhet fra Keestrack er en elektrisk mobil mater med svingkrans på belteunderstell. Fredheim omtaler dette som markedets kraftigste mater til alle typer masser, og sier den er egnet både for grov- og finknuste masser, matjord, sand, 0-500 mm sprengstein, f. eks.

DEMOFELT: Også i Feiring Bruks pukkverk i Hobøl var det tett mellom maskinene.
DEMOFELT: Også i Feiring Bruks pukkverk i Hobøl var det tett mellom maskinene.

- Den er optimal for lasting/mating av maskinkult eller 0-300 mm til spindel, finknuser eller båtlasting i kombinasjon med stacker. Videre kan den lastes med 50 tonns hjullaster, 75 tonns gravemaskin eller fra en stor grovknuser. Den er også godt egnet som buffermater ved finknusing, sier Fredheim.

Matervolumet er 15m³ med fem meters lastebredde, og kapasiteten er opptil 600 m³/time eller 1000 tonn i timen. Fredheim påpeker spesielt at materen kan vris 90 grader for belting i fire retninger (frem, tilbake og parallell gange langs skip/tog/ranker, f. eks).

Powered by Labrador CMS