MERKEDAG: Pons Robert Hvaal (midten), eier Asbjørn Pedersen (t.h) og formann Magnus Knutsen gratulerer hverandre med prikkfri oppstart etter første ladning av el-maskinen Cat 310 Z-line. Foto: Bjørn E. Eriksen

GS Maskin er først i Telemark med Z-line fra Pon

SKIEN: 3. august 2021 er en dato maskinentreprenør Asbjørn Pedersen i GS Maskin AS, Sannidal, ganske sikkert skriver inn med store bokstaver i bedriftshistorien. Da kom den første batterielektriske gravemaskinen til firmaet.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

BYPAKKEN: Med skilt markeres at prosjektet Bypakke Grenland er i gang med veioppgradering flere steder i Skien. Foto: Bjørn E. Eriksen

Og ikke nok med det. Cat 310 Z-line på 12 tonn er også den første Pon-bygde batterielektriske beltegraveren som er levert i Telemark, trolig også den første el-graveren i det tidligere fylket.

Rett på anlegg

Etter rask instruksjon og gjennomgang på GS Anleggs felles brakkerigg på anlegget i Gulsetveien i Skien, ble maskinen satt direkte i testing på veianlegget rett ovenfor. Ifølge både entreprenør og leverandør gikk dette helt smertefritt, og etter utført jobb og opplæring ble maskinen gjort klar for trinn to, testing av batterilading rett fra strømnettet.

- Nå kan du starte maskinen, var den klare beskjeden Asbjørn Pedersen ga formann Magnus Knudsen (28) da A&T var på plass i begynnelsen av august, og like etter selve overleveringen av maskinen. Knutsen startet opp, og maskinen ble beltet ut fra skyggetilværelsen ved lageret og ut i solen. Smilene hos både Pon-selger Robert Hvaal og Asbjørn Pedersen viste at alt gikk etter programmet.

Fremtidssatsing

At nymaskinen Cat 310 Z-line havnet på anlegget i Skien er en ren tilfeldighet ut fra praktiske forhold, forklarer Asbjørn Pedersen.

- Bestillingen ble gjort for et år siden med selger Robert Hvaal som dekker Vestfold og Telemark for Pon. Vi hadde gode diskusjoner om fremtidig utvikling i bransjen, ikke minst om hvordan ny elektrisk teknologi vil bli sterkere etterspurt av oppdragsgiverne. Dette resulterte i at vi bestilte vår første Z-line batterielektrisk gravemaskin. Her i Skien er vi i gang med flere jobber, har felles brakkerigg for to arbeidslag og derfor var det naturlig å kjøre nymaskinen hit da den var klar. Med sentral plassering kan vi foreta opplæring, testing og deretter sette den direkte i jobb i nærområdet, sier Pedersen.

FORMENN: I bakgrunnen utføres gravearbeider i Gulsetveien like bak brakkeriggen hvor formann Magnus Knutsen (t.h.) har ansvaret, mens kollega Jon André Nesland leder et annet prosjekt i byen. Foto: Bjørn E. Eriksen

Bypakke Grenland

GS Maskin har kontrakt på deler av Bypakke Grenland, et oppgraderingsprosjekt som er delt mellom fylkeskommunen og Skien kommune. Arbeidet omfatter restaurering, utvidelse og utbedring av veier, lage nye fortau, samt VA-arbeider med oppgradering av vann- og avløpsopplegget. Det betyr også legging av kabler og øvrige arbeider knyttet til å bedre veistandarden.

- Vår del av kontrakten beløper seg til 35 mill. kroner. Vi har for tiden 12 mann i arbeid her, og i snitt er det 4-5 gravemaskiner i virksomhet her ved Gulsetveien. Derfor var det også enkelt å sette Z-linemaskinen direkte i arbeid her. Da blir førerne kjent med den, og blir det behov for en el-drevet maskin annet sted er den enkel å flytte, forklarer Pedersen.

Entreprenøren har konsentrert seg om anleggsarbeider i nærområdet fra Arendal til Skien, har ca. 40 ansatte og omsatte i 2020 for ca. 90 mill. kroner. – De fleste jobbene har vi nok i Porsgrunn-Skien, og i tillegg til vanlig anleggsdrift og graving dekker vi også boring og sprengning, transport, knusing og massesortering, sier Pedersen.

MADE IN BERGER: Pon Equipment bygger om Cat-gravere til elektriske batteridrift ved hovedanlegget til Pon på Berger nord for Oslo. Foto: Bjørn E. Eriksen

Telemark-debuten

Robert Hvaal som altså representerer Pon Equipment i Vestfold og Telemark, legger ikke skjul på at leveransen av Cat 310 Z-line til Asbjørn Pedersen i GS Maskin AS gir en ekstra god følelse.

- Tidligere har jeg solgt 5-6 Z-line gravere i Vestfold, men siden dette er første Z-line i Telemark, og etter at Pedersen var tidlig ute med bestilling, er denne dagen spesiell. Maskinen er forøvrig nr. 19 i rekken av modellen Cat 310 Z-line fra Pon som er levert, sier Hvaal og legger til at maskinen er utstyrt med neste generasjons førerhus.

For føreren er betjeningen som på en ordinær beltegraver, men med helelektrisk drivverk vil føreren registrere både lave vibrasjons- og støynivåer. Batterikapasiteten er på 150 kWt. Ved tungt arbeid er kjøretiden mellom hver ladning 5-6 timer, og ved landskapsarbeider 6-8 timer.

Powered by Labrador CMS