GOD FART: Salgstallene fra leverandørene viser at det er god fart i salget. Noe leveringstid er en gjenganger når vi snakker med leverandørene, og dette skyldes stor global pågang, samt noe ettervirkning fra pandemien. Illustrasjonsbilde fra hjullasterduell hos Lindum i Oredalen på Tofte i 2019. Foto: Espen Braata
GOD FART: Salgstallene fra leverandørene viser at det er god fart i salget. Noe leveringstid er en gjenganger når vi snakker med leverandørene, og dette skyldes stor global pågang, samt noe ettervirkning fra pandemien. Illustrasjonsbilde fra hjullasterduell hos Lindum i Oredalen på Tofte i 2019. Foto: Espen Braata

Kommentar: Maskinsalget er bra

GLOBALE UTFORDRINGER: Statistikken til medlemsbedriftene i Maskingrossisternes Forening (MGF) viser at maskinsalget er på vei tilbake fra pandemiens mørke. Men det er ikke helt slutt på pandemiens ettervirkninger.

Publisert

Dersom vi sammenligner halvårsresultatet fra 2020 til årets oppgjør, ble det solgt 221 flere maskiner halvveis i år. Økningen i andre kvartal var høyere enn økningen i første kvartal, og trenden er klar. Maskinsalget skal opp.

I årene 2016 til 2019 ble det satt rekord i maskinsalget hvert år, fire år på rad, og kanskje ender 2021-tallene høyere enn i ett eller flere av årene hvor det ble satt rekorder. «Vi» ligger foran skjema til 2016 da det ble satt ny rekord med 4486 solgte maskiner.

Produksjon og transport

Trolig vil det ikke stå på kjøpelysten til norske entreprenører, men mer på leveringskapasiteten til flere av leverandørene. Store deler av verden «har begynt å våkne til liv igjen», og det er mange som ønsker maskinene som produseres.

Det er også kamp om transportkapasitet. Litt mer kostbart er det dessverre også blitt. Prisene på transport og råvarer har økt, og flere valutakurser er litt høye nå. Dette ser imidlertid ikke ut til å være nok til å stagge kjøpelysten. For det er åpenbart jobb å gjøre i Norge, og maskiner trengs!

Elektrisk statistikk

MGF vurderer å starte med egen statistikk på utslippsfrie maskiner. At dette vurderes, viser med all tydelighet en klar trend, og at man nærmer seg et betydelig volum. Grunnen til at MGF venter, er at anonymiteten i statistikken skal ivaretas. Gravemaskiner ligger først i løypa, men hittil er det kun to leverandører på el-gravemaskiner over 10 tonn (Pon og Nasta med egenutviklede el-maskiner, med basis i Cat og Hitachi). Nå er også Rosendal Maskin klare med store elektriske Doosan-gravere på belter og hjul fra fabrikk. Fra nyttår kommer også store elektriske Volvo-gravere til landet, bygget på fabrikken i Sør-Korea. Dette er bare starten. Flere produsenter vil komme med egne produkter. Når det gjelder elektriske minigravere, små hjullastere og annet smått anleggsutstyr er det allerede en rekke leverandører på banen med elektriske versjoner.

PS: Fyll opp koppen med kaffe og bla om for å studere MGF-statistikken.

Powered by Labrador CMS