FLEKSIBEL: Teknisk sjef Kjell Hansen i Valvoline med en kanne Premium Blue olje. En olje som også kan benyttes i motorer med alternative typer drivstoff.
FLEKSIBEL: Teknisk sjef Kjell Hansen i Valvoline med en kanne Premium Blue olje. En olje som også kan benyttes i motorer med alternative typer drivstoff.

Krever mer av oljen

VALVOLINE: Med stadig strengere utslippskrav, både på landeveien og for anleggsmaskiner, stilles det strengere krav til oljen.

Publisert

Derfor lanserer Valvoline stadig nye oljer med nye egenskaper tilpasset ulike motorer. De nye oljene blir gjerne tynnere og tynnere for å redusere den innvendige friksjonen i motoren.

- Tradisjonelt har det gjerne vært benyttet en felles 15/40-olje i hele maskinparken, men det gjelder ikke lengre, sier teknisk sjef, Kjell Hansen i Valvoline.

- Det blir stadig viktigere å følge med på at man benytter riktig olje som tilfredsstiller fabrikantenes krav. Ulike drivstoff krever også ulike egenskaper fra oljen. Valvoline har derfor lansert en Premium Blue olje som kan benyttes i motorer med alle typer drivstoff og avgassrensesystemer. Nå vil vi også snart se HD (heavy duty) oljer 0W-20 og 0W-16 som er ekstremt tyntflytende, fortsetter Hansen.

- Det er også viktig å tenke på at moderne motorer og EV også trenger spesielle kjølevæsker. En moderne motor utvikler mindre varme enn tidligere, men har de samme utvendige kjøleegenskapene. Det betyr at de trenger en annen type kjølevæske. Dette gjelder også for elektriske kjøretøy som har helt andre kjølebehov enn de med en forbrenningsmotor. Det er derfor svært viktig å følge med på spesifikasjonene som fabrikken oppgir. Valvoline har utviklet egne kjølevæsker som tilfredsstiller de ulike behovene, avslutter Hansen.

Powered by Labrador CMS