SKIKKELIG RUGG: Maskinen er bygget om hos kranspesialisten Skaks i Danmark der chassis ble forlenget, kran montert og hydraulikken kraftig oppgradert. AF Decom er kunde av maskinen.

Logset-maskinen det ikke finnes maken til

SPESIALBYGGET: De gamle taubanebukkene fra kulltransport på Svalbard er fredet og skal bevares, men de må flyttes over på nye fundamenter. Det er lettere sagt enn gjort i det krevende terrenget rundt Longyearbyen, men AF Decom og Skogservice AS har funnet en løsning.

Publisert
SAMARBEID: Når flere kloke hoder slås sammen, blir det resultater. Fra venstre er Kai Eriksen (Skogservice), Sverre Fordal (AF Decom) og Lars Skak Jensen (Skaks Danmark).

Svalbardmiljøvernloven tilsier at alt som er bygget før 1946 er automatisk fredet, og flere av de gamle taubanebukkene som står langs fjellsidene er i denne kategorien. Kullet ble fraktet via bukkene i kibber som hang i en kraftig stålvaier (bærekabelen). I mange år ble kull fraktet fra flere av gruvene til lagringsplassen på denne måten.

Krevende

Denne våren har AF Decom fått i oppdrag å bygge nye fundamenter for fem slike taubanebukker. Det betyr at de 8-10 tonn tunge bukkene må flyttes fra fundamentet de har hatt, og over på nye som etableres rett ved siden av. De nye fundamentene bygges for øvrig ved å bore gran- eller furustammer åtte meter ned i bakken.

FØRSTE LØFT: Her er Logset-maskinen med Erkin 180 tonnmeter lastebilkran bakpå chassiset i gang med det første løftet av taubanebukker fra gammelt til nytt fundament.

Men det er løftejobben som har fått AF Decom og Logset-importøren Skogservice AS til å legge hodene i bløt.

- Vi trengte utstyr til jobben, og selv om vi er ganske kreative selv, så slet vi med å finne gode løsninger. Da tok vi kontakt med Kai Eriksen i Skogservice som har hjulpet oss tidligere, sier AF Decoms Sverre Fordal.

AF Decom og Skogservice har tidligere samarbeidet. Av det mer spektakulære kan nevnes da Skogservice fikk tilpasset en løpekatt for AF-selskapet over Tanaelva. Via denne heiste AF Decom ut bit for bit da de demonterte den gamle Tana Bru, uten at en betongbit skulle få falle i den kjente lakseelven under.

Korte frister

Nok om det. Denne gangen ble løsningen på spesialutstyret å bygge om en Logset 12F, det største «lastbærer-beistet» fra den finske produsenten som Skogservice har agenturet på i Norge. Ettersom oppdraget kom «litt raskt på», og jobben måtte utføres før snøen forsvinner, måtte Kai Eriksen i Skogservice AS «trylle» litt.

- Vi fikk skjøvet på en bestilling til en kunde fra Molde som kunne vente litt, og fikk omdirigert en byggeplass ved fabrikken slik at vi fikk tilgang på en maskin, sier Kai Eriksen til A&T.

- Kai var veldig fleksibel, og fikk levert en maskin. Det skal han ha ære for, sier Fordal i AF Decom.

VERNEVERDIG: Taubanebukkene var del av infrastrukturen for kulltransport på Svalbard i tidlig fase av kulleventyret. Disse er verneverdige og skal tas vare på.

Ombyggingen

Maskinen ble sendt fra fabrikken i finske Vasa til kranbilspesialisten Skaks i Danmark for ombygging. Hovedjobben besto av montering av en 180 tonnmeter Erkin lastebilkran. Denne har løftekapasitet på 1060 kg 40 meter rett ut! Kranen er montert med en hurtigkoblingsløsning slik at den kan løftes av chassiset på fem minutter. Chassiset er seks meter langt, og er noe forlenget for å gjøre plass til kranen.

I tillegg er hydraulikken på maskinen bygget om ganske betydelig for å tilpasse oljetrykket som kreves til kranen. Som lastbærer med vanlig tømmerkran, er det ikke i nærheten av samme hydraulikkbehov. En siste spesialitet på maskinen, er at dekkene er kledd med én meter brede belter fra finske Kopa Flotation Tracks. Dette for å sikre fremkommelighet på den løse sukkersnøen på Svalbard. Totalvekten på herligheten er 48 tonn, og prisen på det Eriksen omtaler som hele prosjektet er 15 millioner kroner. Altså alt inkludert.

- Dette er det råeste vi noen gang har bygget, og det finnes ikke maken, sier Kai Eriksen i Skogservice.

Utstyret på plass

Han er også veldig takknemlig for samarbeidet med AF Gruppen. Opptil flere ganger har de jobbet sammen om krevende løsninger.

- Vi tar oppdragene ingen andre vil ta, og det er en stor tillitserklæring, sier Skogservice-sjefen.

Når det gjelder så dyrt utstyr for flytting av fem taubanebukker, så kan det kanskje virke litt vel råflott. Men faktum er at det er rundt 170 taubanebukker på Svalbard som trenger tilsvarende jobb, og selv om ingen kontrakter er signert for mer jobb, så har i det minste AF Decom utstyret som trengs på plass.

40 METER: Ytterst på 40 meter kan kranen løfte 1060 kg.
Powered by Labrador CMS