FULL GUFFE: Volvo Maskin AS leverte en Volvo L110H hjullaster til Eidsiva på Lillehammer i vinter. Maskinen inngår i rekordkvartalet for hjullastersalg i første kvartal. Foto: Klaus Eriksen

Med ny hjullaster så flisa fyker

LILLEHAMMER: Eidsiva på Lillehammer er ett av særdeles mange selskaper som har fått levert en eller flere hjullastere i første kvartal i år.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Faktisk er årets første kvartal det beste første kvartalet når det kommer til leverte hjullastere så lenge Maskingrossisternes Forening (MGF) har levert statistikker for maskinsalget blant foreningens medlemmer! 260 hjullastere ble levert i første kvartal 2021. Tilsvarende kvartal i 2020 var 180 hjullastere til sammenligning.

MGF melder at salget er veldig godt i de aller fleste effektklassene, og ekstra godt i effektklassene 60-80 hk der det ble levert 62 hjullastere de tre første månedene i 2021, mot 24 i 2020.

80.000 m3 flis

Maskinen Eidsiva på Lillehammer tok i bruk i vinter, Volvo L110H (20 tonn) er i en grommere effektklasse (260 hk). Denne har påmontert 10 m3 flisskuffe fra Gjerstad og mater to sultne siloer som igjen mater ovner som produserer fjernvarme i OL-byen. Rundt 600 m3 om dagen trenger ovnene for å levere varme til de ca. 150 kundene, blant annet skoler, offentlige bygg, idrettsanlegg og noen private kunder.

HERLIG: Thomas Lunde koster seg både i solen, og i den splitter nye maskinen med en 10 m3 stor Gjerstad flisskuffe. Foto: Klaus Eriksen

- I 2020 gikk det med rundt 80.000 m3 flis, men da var det ikke spesielt kaldt. Så langt i år har det gått med 40.000 m3 ettersom det har vært mye kaldere, sier Thomas Lunde, én av tre ansatte ved anlegget i Lillehammer.

I minste laget

Tidligere kjørte gjengen en L90F hjullaster (16 tonn) med en 6 m3 høyttippende skuffe i enden av aggregatet. Denne var i minste laget for behovet, og maskinen var i minste laget for den nye 10 m3 skuffen, og derfor ønsket gjengen i Lillehammer seg en større hjullaster.

- Vi forsøkte å finne en brukt maskin, men de forsvinner med en gang de legges ut. Eidsiva fant ut av L90-maskinen kunne flyttes til Kongsvinger-avdelingen, mens vi fikk en helt ny L110H. Det er vi selvsagt veldig glade for, smiler Lunde i kapp med sola der han tar en pust på «perrongen» utenfor Volvo-hytta.

Powered by Labrador CMS