JUBLER: Daglig leder Peder Egeland hiver hjelmen til værs som et symbol på at Nordic Bulk har signert selskapets desidert største kontrakt.
JUBLER: Daglig leder Peder Egeland hiver hjelmen til værs som et symbol på at Nordic Bulk har signert selskapets desidert største kontrakt.

Nordic Bulk knuste alle rekorder med Nordic Mining-avtale

NORDIC SAMARBEID: Nordic Bulk er tildelt en intensjonsavtale med Nordic Mining for et prosjekt på Engebø. Avtalen vil passere en halv milliard!

Publisert

Ikke rart at daglig leder Peder Egeland i Nordic Bulk var i strålende humør, og lot hjelm være hjelm da vi skulle ta et jubelbilde av han i forbindelse med denne artikkelen. Selskapet han leder er nemlig tildelt en intensjonsavtale av Nordic Mining (Nordic Rutile AS) for levering av prosessanlegget til Engebø Rutil og Granatprosjekt. Dette er et helt nytt prosjekt i Engebøfjellet i Sunnfjord kommune i Vestland fylke, der Nordic Mining etter mange års jobb har fått konsesjon for å ta ut rutil og granat fra en rik forekomst. Nå som konsesjonen er på plass, kan man også iverksette planene i prosjektet. De første 15 årene skal det drives som dagbrudd, og deretter som gruvedrift.

Dobler årsomsetning

Det er her Nordic Bulk fra Sandnes kommer inn i bildet, og altså har sikret seg en intensjonsavtale som vil være på mellom 500 og 600 millioner kroner. Omsetningen til selskapet var 183 millioner kroner i 2020, så avtalen vil bety at Nordic Bulk dobler omsetningen de neste årene.

PROSESSANLEGGET: Dette skal bygges rett ved Førdefjorden, med enkel tilgang for skip til å hente steinmaterialene.
PROSESSANLEGGET: Dette skal bygges rett ved Førdefjorden, med enkel tilgang for skip til å hente steinmaterialene.

- Vi regner med at omsetningen vil være på ca. 200 millioner i 2021, men når denne avtalen kommer i gang i 2022 vil årlig omsetning øke til rundt 400 millioner kroner, sier Egeland.

Dette skal leveres

Rent konkret skal Nordic Bulk levere et grovknuseverk som skal stå inne i fjellet og nær gruva i Engebøfjellet. Videre skal Sandnes-bedriften sørge for å bygge prosessanlegget som skal ligge ved Førdefjorden. Dette vil bestå av finknuseverk, våtprosessanlegg, tørrprosessanlegg, lagertanker, utlaster til skip og en hel rekke transportbånd og elevatorer mellom de ulike seksjonene. De ulike anleggene leveres med tilhørende bygg.

- Hvordan kom dere i havn med dette?

- Det begynte egentlig med at vi for tre år siden ble spurt om å levere noen enkeltdeler til prosjektet. Da lurte vi på hvorfor ikke vi kunne levere et større system, og så har det utviklet seg gradvis etter dette, sier Egeland og føyer til at Nordic Bulk har jobbet tett med Nordic Mining og deres konsulentselskap om utvikling av prosjektet.

Norske forhold

Kontrakten er en såkalt EPC-kontrakt der Nordic Bulk påtar seg ansvaret for å utvikle og tegne løsningene, for så å levere og montere anlegget. Det er så langt ikke inngått service- og vedlikeholdsavtaler for drift. Muligens vil dette diskuteres til høsten når avtalen skal ferdigforhandles.

TEAMET: Her er ledergruppen i Nordic Bulk. Fra venstre: Atle Maudal, Sjur Bjerke, Anders Ask (prosjektleder for Engebø-prosjektet), Peder Egeland, Jone Mæland og Karstein Øvstebø.
TEAMET: Her er ledergruppen i Nordic Bulk. Fra venstre: Atle Maudal, Sjur Bjerke, Anders Ask (prosjektleder for Engebø-prosjektet), Peder Egeland, Jone Mæland og Karstein Øvstebø.

- Vi har kunnskap om byggemetoder i norsk fjell og i norske klimaforhold. Før var planen å bygge 18 moduler/bygg, men nå har vi fått alt sammen inn i tre. Det er blitt mer kompakt, mindre behov for grunnarbeider og vi slipper å flytte en fylkesvei, blant annet, sier Egeland som mener prosjektet er blitt ca. én milliard kroner rimeligere enn tidligere anslag.

Nordic Bulk skal ansette ti nye medarbeidere raskt, og trolig flere etter hvert. I tillegg har selskapet inngått samarbeid med tre norske bedrifter som skal bidra på tre av delprosjektene: Tau Mek AS (to silobatterier), Einar Øgrey Farsund AS (tørrprosess) og Imtas Prosjekt AS (våtprosess).

Planlagt oppstart av prosessanlegget er i første kvartal 2024, mens selve monteringen vil bli utført i løpet av 2023.

Powered by Labrador CMS