TANKBIL: Denne elektriske Fiat e-Ducatoen benytter Nordic Crane til å levere biodiesel til sine anlegg i Oslo-området.

Nordic Crane kjøpte egen el-tankbil for biodiesel

DISTRIBUERER SELV: Nordic Crane har skaffet egen elektrisk «tankbil» for å transportere biodiesel til byggeplasser i Oslo-området.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Daglig leder Eirik Kynningsrud påpeker at alle kranene til selskapet kan kjøres på biodiesel, noe selskapet etterstreber. Men tilgangen på diesel kan være krevende.

- Vår største utfordring er at drivstoffselskapene ikke alltid kan kjøre til ulike byggeplasser for å fylle noen hunder liter her og noen hundre liter der. Derfor ordner vi dette selv, sier Kynningsrud.

Selskapet har skaffet seg en elektrisk Fiat Ducato med plan og en 500 liters dieseltank bakpå, og kan dermed fylle på til egne kraner i Oslo-området. Kynningsrud påpeker at dette er et prøveprosjekt, og dersom det er hensiktsmessig vil man vurdere det samme flere steder i landet.

- Det er faktisk blitt veldig godt mottatt på byggeplassene. Foreløpig er det ikke så mye lastekapasitet på de elektriske varebilene, så derfor er det bare 500 liters tank så langt, sier Kynningsrud.

Bytter navn

LOSSER SKIP: Flere kraner ble satt inn for å losse virke fra lastefartøyet Almirante Storni som sto i brann utenfor Göteborg havn i desember.

Den observante leser legger kanskje merke til at vi ikke omtaler selskapet Kynningsrud leder for Nordic Crane Kynningsrud. På tampen av fjoråret ble nemlig «Kynningsrud» fjernet, og nå heter selskapet(ene) kun Nordic Crane både i Norge, Sverige og Danmark. Kort fortalt beholdt både Kynningsrud og Stangeland navnet Nordic Crane da selskapene skilte lag etter å ha hatt felles selskap fra 2008 til 2016. Nå har Stangeland gått inn i et nytt selskap sammen med danske BMS og fått nytt navn (Crane Norway). Derfor har Kynningsrud-delen valgt å rendyrke navnet til «Nordic Crane» i de tre skandinaviske landene.

- Men kun navn og logo på kranvirksomheten endres. Kynningsruds visjon, verdier og kultur vil være den samme, sier daglig leder Eirik Kynningsrud.

ULIKT UTSTYR: Masse utstyr og ulike kraner ble satt inn til lossingen av skipet

Spesiell jobb

En spesiell jobb den svenske delen av Nordic Crane fikk på slutten av 2021 og inn i 2022, var lossingen av virke fra lastefartøyet Almirante Storni som sto i brann utenfor Göteborg havn i desember. Det var en voldsom brann som stadig blusset opp, men redningstjenesten og skipets mannskap fikk det i havn til Göteborg der Nordic Crane startet lossingen av 30.000 m³ virke med kraner.

- Det var utrolig mye jobb, og de holdt på 24/7. Brannen blusset stadig opp, og det var veldig krevende. Man måtte ta lag for lag, sier Eirik Kynningsrud.

Etter å ha fjernet en del virke, ble skipet flyttet til Lysekil litt lenger nord der Nordic Crane fortsatte jobben utover i januar. I vind opptil 19-20 meter i sekundet, var det en krevende prosess. Nordic Cranes mannskap tok ansvaret for alt fra å koble lasten til krokene på kranene, til å løfte det over på land. Kranselskapet hadde både mobilkraner, beltegående kraner og tårnkraner i sving for å losse skipet.

Powered by Labrador CMS