FÅR AVSLAG: Tre ganger har Kai Berg i Norsk Trafikksikring AS søkt om å få bruke bom og trafikklys for å dirigere trafikken, men har så langt bare fått nei fra Statens vegvesen.
FÅR AVSLAG: Tre ganger har Kai Berg i Norsk Trafikksikring AS søkt om å få bruke bom og trafikklys for å dirigere trafikken, men har så langt bare fått nei fra Statens vegvesen.

Norsk Trafikksikring AS vil ha trafikklys med bom

HMS: Norsk Trafikksikring AS har utviklet en løsning med trafikklys med en bom for regulering av trafikk forbi for eksempel anleggsarbeider.

Publisert

Løsningen styres av personen i følgebilen som kjører frem og tilbake med biler etter seg forbi det aktuelle anleggsområdet. Det er bare ett problem. Statens vegvesen (SVV) har enn så lenge ikke godkjent løsningen for bruk.

- Vi har søkt SVV tre ganger, én av gangene i samarbeid med BMO Tunnelsikring. Men vi har fått avvisning med henvisning til at når vi søker, så må vi vise til godkjenninger som produktet hadde. Men dette finnes ikke i Norge enda, selv om det kjøres både i Sverige og i andre land, sier daglig leder Kai Berg i Norsk Trafikksikring AS.

Han sier at de har fått tillatelse til å bruke bom i kombinasjon med rødblinkende lys i Ibestad kommune i Nord-Troms, men at svaret er nei til trafikklys i «pakken».

- Jeg hørte vegdirektør Ingrid Dahl Hovland si i et innlegg her på konferansen at hun får vondt i magen hver gang hun ser en trafikkdirigent i veien. Vel, her har vi en løsning som kan få trafikkdirigenten bort fra veien, så det skjønner jeg lite av, sier Berg.

Powered by Labrador CMS