NORSK: Maskinen på bildet kommer til Norge og skal brukes som demomaskin, forteller produktsjef for Sennebogen, Knut Grepperud (t.h.) i Volvo Maskin AS. Her sammen med salgsdirektør David Kristianslund.
NORSK: Maskinen på bildet kommer til Norge og skal brukes som demomaskin, forteller produktsjef for Sennebogen, Knut Grepperud (t.h.) i Volvo Maskin AS. Her sammen med salgsdirektør David Kristianslund.

Ny Sennebogen kommer til Norge

SENNEBOGEN: Klar med helelektrisk materialhåndteringsmaskin.

Publisert Sist oppdatert

På messen i München sto en Sennebogen 817E, en 18 tonns batterielektrisk materialhåndteringsmaskin med 9 meters rekkevidde. Motoren på 75 kW mates med energi fra et 252 kWt Li-Ion batteri. Dette gir en driftstid på mellom 6 og 8 timer. Batteriet fullades på 6 timer ved hjelp av en 44 kW om bord-lader. Dersom maskinen skal stå stasjonært, kan den kobles til nettet med en 63A-kabel. Med kabelen innkoblet vil undervognen låses, mens overvognen kan utføre arbeid som vanlig. Når kabelen er koblet til, vil rundt 60% av strømmen gå med til drift, mens 40% vil lade batteriet.

INTERESSE: Knut Grepperud forteller villig vekk om den nye helelektriske 817E til en gruppe fra Ragn-Sells som hadde tatt turen til München.
INTERESSE: Knut Grepperud forteller villig vekk om den nye helelektriske 817E til en gruppe fra Ragn-Sells som hadde tatt turen til München.

Knut Grepperud, produktsjef for Sennebogen hos importør Volvo Maskin AS, forteller at maskinen i prinsippet er en standard maskin hvor motoren er byttet ut med en elektromotor, og motvekten med batteripakker. For å sikre optimal drift, kan batteriene kjøles eller varmes slik at de holder de optimale 30 gradene. Maskinen kan leveres enten med belte- eller hjuldrift.

Maskinen får også to større søsken etterhvert, 25-tonneren 821 og 825 som er en 30-tonner. Begge disse vil få en batteripakke på 378 kWt.

822G

Den andre nyheten på IFAT-standen var en 822G som tidligere het 818. Den har et helt nytt førerhus, og ikke minst et nyutviklet førerhus-løft som løfter førerhuset 2,8 meter.

Powered by Labrador CMS