SORT HULL: Her nede er det tøffe forhold for maskinene og dårlig kommunikasjon. Det er utgangspunktet for utviklingen av produktet «Maskinvedlikehold med barriere».

Tetter et sort hull med ny løsning

EFFERA: Maskiner som forsvinner inn i tunneldypet, får ikke rapportert status for maskinens helse og produksjonsdata. Nå har teknologiselskapet Effera utviklet en løsning for å ha kontrollen på maskinvedlikeholdet – også for de maskinene som befinner seg i de tøffeste områdene.

Publisert Sist oppdatert

Produktet til Effera heter «Maskinvedlikehold med barriere», og det har to funksjoner: Den ene er at man skal opprettholde og følge opp nødvendige rutiner slik at maskinen får nødvendig tilsyn, og det andre er at informasjonen som kommer fra maskinen skal «nå ut» - uansett om maskinen i årevis skulle befinne seg i et område uten dekning/kommunikasjon.

TEST: Her er Renta-utstyret, utleid til AG Tunnel, i tunnelen i Stockholm der det ble testet.

Direkte med CANbus

En av nøklene i konseptet, er en enhet fra Effera som monteres i maskinen. Den kommuniserer direkte med maskinens CANbus-system, og føreren av maskinen må registrere seg via enheten før maskinen kan startes. Her kan man i tillegg verifisere maskinførers sertifiserte sikkerhetsopplæring og utstyrsspesifikke opplæring. Føreren må deretter gjennomføre en digital sjekkliste som kommer fra produsentens vedlikeholdsmanual, der det blant annet kan stilles krav om bildedokumentasjon av maskinen og utstyr før maskinen kan startes. Dette går for eksempel på daglig, ukentlig eller månedlig vedlikehold. I tillegg kan man legge inn serviceintervaller basert på timer (via telemetridata) eller tidsintervaller. Løsningen støtter også andre funksjoner som at man må utføre en pusteprøve før maskinen starter. Dette for å hindre kjøring i ruspåvirket tilstand.

- Det er en rekke konkurrenter som har systemer som overvåker vedlikeholdsbehovet, men ingen som har en løsning som faktisk hindrer føreren fra å starte maskinen om alt ikke er OK, sier forretningsutvikler Anniken Bergem Nygaard i Effera.

UTVIKLING: Efferas Annikken Bergem Nygaard tar en selfie med mange av personene som har testet løsningen i bakgrunnen.

I løsningen lagres alt av data fra maskinen: Informasjon om maskinens status, utført service og vedlikehold, miljø og produksjonsdata, etc.

Transporterer data

En utfordring i noen områder har tidligere vært å få dataen «ut», slik at maskineier eller maskinprodusent kan planlegge service, basert på driftstimer eller endringer på maskinens status. Dette har Effera løst ved at enheten snakker med førerens mobiltelefon via bluetooth. I en egen app på telefonen lagres informasjonen fra maskinen midlertidig. Når mobiltelefonen kommer ut i et område med dekning, frigjøres dataen og sendes videre i systemet til f.eks. eier, kunde eller maskinprodusent.

- Det er klin umulig å ha oversikt på en maskin inne i det sorte hullet (tunnelen, red.anm.), og man er dermed helt avhengig av at kunden har full oversikt på alt med maskinen. I 99% av tilfellene har de ikke det, men til syvende og sist er det nettopp kunden som har ansvar for utstyret, sier salgssjef infrastruktur Ole Heie i Renta AS.

Første med løsningen

Utleieselskapet Renta AS har hatt to bakstuffbiler med Efferas løsning i test. Disse er kjørt av kunden AG Tunnel på et tunnelprosjekt i Stockholm.

KOMMUNIKASJON: En AG Tunnel-arbeider «kommuniserer» med maskinen via sin egen mobiltelefon.

- Vi i AG Tunnel har fokus på å redusere kostnadene for maskinene våre, samtidig som vi ønsker å unngå driftsstopp. Vi ønsket også en enkel måte å samle inn dokumentasjon om daglig vedlikehold, samt rapportere eventuelle mangler, skader eller feil som operatørene oppdager på maskinene, sier maskinansvarlig Kai-Roger Johansen i AG Tunnel og bekrefter at de får dette med Efferas løsning.

- Appen som våre maskinoperatører bruker, har et brukervennlig grensesnitt som gjør det enkelt for operatørene å bruke den. Dette resulterer i rapporter fra systemet som gir oss en god oversikt over maskinen. Vi kan dermed planlegge vedlikeholdet på en måte som sikrer optimal driftstid og lavest mulig kostnader, sier han videre.

Vurderer flere

Heie i Renta sier selskapet kommer til å montere Effera-løsningen på alt de har av maskiner dersom løsninger fungerer like bra fremover. En løsning for å registrere alt av drift, personell og slitasje på sine maskiner, og med muligheten for å hindre at de fysisk starter dersom noe skurrer, uansett hvor de befinner seg, er noe utleieselskapet har lengtet etter. Det er også viktig for Renta at Efferas løsning fungerer i kombinasjon med Renta Easy som er Rentas eget system for å ha kontroll på flåten.

Foruten bakstuffbilene, har Renta også bolterigger og sprøyterigger i sin utleiepark for tunnel, og totalt er det rundt 30 maskiner i drift i infrastruktur-avdelingen for bruk i tunnel.

AMV monterer på alt

FEILMELDING: En slik melding dukker opp om man ikke har gjennomgått det som kreves av tilsyn.

Den norske maskinprodusenten Andersen Mek. Verksted (AMV) i Flekkefjord, har også stått sentralt i utviklingen av Effera-systemet. AMV monterer nå Effera-løsningen på alle maskinene selskapet bygger, uansett om de skal benyttes over jord eller under jord.

- Vi opplever vesentlig strengere krav fra byggherre om utstyrsspesifikk opplæring, og at vi som leverandør må stille strengere krav til våre kunder om dokumentert opplegg for blant annet vedlikehold. Vi får også krav fra våre leverandører igjen om tilsvarende, sier adm. direktør Peder Andersen i AMV, før han fortsetter:

- Når dette er montert på AMVs maskiner, kan vi hente ut historikk, vedlikehold, timer og miljødata som viser miljøhistorikken på utrustningen. Det er krav i markedet om at også dette skal dokumenteres. At vi er med på dette har med vår digitaliseringsstrategi å gjøre, for å kunne møte dagens krav og kommende krav, sier Andersen.

For ordens skyld sitter Peder Andersen i styret i Effera, men AMV har ikke noe eierforhold i Effera. Andersen legger til at dette ikke er noe AMV har stort ønske om å ha alene på sine maskiner, og mener det er en fordel at også andre produsenters maskiner benytter løsningen for å hente ut data fra alle maskinene som jobber i samme prosjekt. Samhandlingen av maskinene i et tunnelprosjekt er kritisk. Stopper én maskin, er det fare for store og dyre forsinkelser i hele prosjektet.

MÅ REGISTRES: Fører må registrere seg. Man kan sette sperre på maskinen dersom føreren ikke føler rutinene.

Planlegging

- Vi er selvsagt interessert i at utnyttelsesgraden skal være maksimal, og at utstyret skal raskt ut igjen til ny kunde etter at det er levert inn fra den forrige, sier Heie i Renta, og mener med dette at det er veldig viktig for dem som eier av utstyret å vite status på maskinene der inne i dypet, slik at man kan vedlikeholde dem og planlegge fremover.

- Vi hjelper kunder med utstyr for maskiner som befinner seg i et sort hull. Det unike er at vi kan være med å løse et problem på et av de vanskeligste stedene, og med dette kan vår kunde være med på å drive dette frem til merverdi for sine kunder igjen. Det er vinn-vinn også kostnadsmessig, ikke bare HMS, sier adm. direktør Magnus G. Aglen i Effera.

- Hva har vært det vanskeligste på veien til å nå målet?

- Det er en stor og kompleks bransje, og det å skape et generisk produkt som treffer bredt er ikke så lett og har tatt tid. Derfor er vi veldig stolte av å endelig kunne lansere dette og å se responsen fra markedet, sier Aglen. 

Han sier at Effera har søkt om patent på løsningen, og at selskapet starter med å rulle det ut i Norge og Sverige. De har imidlertid allerede tanker om å ta dette ut til en rekke land i verden.

- Det har et stort potensial, fordi vi kan gå så bredt som vi gjør, sier Aglen om dette systemet som selvsagt kan benyttes på alt av maskiner også utenfor tunnelmørket.

Det er bare det at de verste forholdene er nede i det sorte hullet, og fungerer systemet der, så fungerer det også andre steder.

TEAM(S): Anlegg&Transport fikk en gjennomgang av den nye løsningen til Effera i et Teams-møte med Magnus Aglen (Effera, oppe venstre), Annikken Bergem Nygaard (Effera, nede venstre), Peder Andersen (AMV, oppe høyre) og Ole Heie (Renta, nede høyre).
Powered by Labrador CMS