UTVIDER: Camilla Moster og Kjetil Strand Solheim i Eviny har hatt tre slike hurtigladere i drift siden i fjor høst. I vår kommer ytterligere 11 anlegg.

Tilbyr modul-løsning

BERGEN: Eviny tilbyr en hurtigladningsløsning som enkelt kan tilpasses antall maskiner og behovet for strøm.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Eviny, som er det nye navnet til de konkurranseutsatte delene av virksomheten til kraftselskapet BKK, har i mange år bygget ladestasjoner og lynladere for el-bilistene. Nå har de for alvor også begynt å levere mobile ladeløsninger for anleggsbransjen.

Mange av hurtigladeløsningene som har vært tilbud i Norge så langt, har bestått i en stor container. De har rommet både ladestasjon, styring av systemet og batterielementene.

Modulær

Løsningen som Fyllingen Maskin nå bruker rett ovenfor Svartediket i Bergen, er bygget på en annen plattform. Her er det en liten container som huser ladestasjonen. Denne er en standardmodell som det finnes 100-vis av bare i Bergen.

ENKELT: Det har blitt en vane for maskinfører Sander Kaland å plugge i hurtigladeren i lunsjen.

I bakkant av denne containeren står det to mindre containere. Den ene av disse inneholder all den infrastrukturen som skal til for å styre all strøm både inn og ut fra ladestasjonen, mens den siste containeren, som står plassert oppå, er ett rent batteri.

En maskin

På VA-jobben i Starefossveien bruker Fyllingen Maskin en Hitachi Zeron ZE85 på 9,5 tonn. Batteriet på denne maskinen er ikke større enn 100 kWh, og dermed er det tilstrekkelig med ett batteri til ladeløsningen.

Aktivering av ladestasjonen skjer med en RFID-brikke som på en hvilken som helst annen ladestasjon. På ladestasjonen som Eviny har valgt å bruke i sin løsning, er det to CCS-tilkoblingsledninger til biler eller maskiner.

- Det er opp til den som styrer anlegget å bestemme hvem som skal kunne lade der, sier Camilla Moster i Eviny.

Behov

- Dette er et modulært system. Det betyr at du kan koble til inntil fem batterienheter, avhengig av hvor stort behovet for strøm er på den aktuelle anleggsplassen, sier Kjetil Strand Solheim som er driftsansvarlig i Eviny.

RASKT: Laderen kan gi ladehastighet helt opp i 200 kW, og Hitachi-graveren kan ta imot opp til 150 kW.

Hvert av batteriene har en kapasitet på 250 kWh, og samlet effekt for et maksimalt system blir dermed 1,25 mWh (1250 kWh). Det gjør at flere maskiner kan lades ut fra anlegget.

Eviny har hatt tre tilsvarende hurtigladeanlegg i drift siden i fjor høst, og nå i vår kommer det ytterligere 11 tilsvarende anlegg.

Selve ladestasjonen som brukes er et standardprodukt som brukes av mange. Battericellene og styresystemet er det svenske Northvolt som produserer. I Starefossvegen er det bare 230-volts strømnett, så strømmen konverteres til 400 volt før den tilføres batteribanken.

Trenger tilbakemeldinger

REKKE: Graveren står fremst, etterfulgt av ladestasjon, batteri og styringsenheten.

- Vi trenger og ønsker oss tilbakemeldinger fra markedet på hva de trenger og vil ha. Det er mulig å være med å påvirke de løsningene vi kommer med fremover, sier Camilla Moster i Eviny.

Ladeløsningene som så langt har blitt brukt på elektriske anleggsmaskiner, er bare en start. I løpet av nær fremtid vil Eviny kunne tilby både 2.- og etter hvert 3. generasjon hurtigladere.

Landsdekkene

Det er i de største byene at behovet er størst for mobile strømforsyninger og hurtigladere. Så langt er det i Bergen og Oslo Eviny i hovedsak har levert sine ladeløsninger. Planene videre er å kunne tilby løsninger for hurtiglading over hele landet.

Powered by Labrador CMS