FØRSTE: Produktsjef Frode Andersen fra Volvo Maskin AS foran verdensnyheten som ble presentert på Arctic Entrepreneur i april.

Volvo Maskin kom med en verdensnyhet

VOLVO: Maskinen var varslet og mange ventet på den. At den først skulle dukke opp på Arctic Entrepreneur, og ikke Vei og Anlegg litt senere i år, var nok en overraskelse for mange.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

BATTERIENE: Stabelen til høyre i bildet er batteripakken, mens andre elektriske komponenter befinner seg bak det andre dekslet.

Volvo EC230 Electric er maskinen det handler om. Dette er en 24,5 tonns batterielektrisk beltegraver som er serieprodusert ved Volvo-fabrikken i Sør-Korea. Den første av i alt 34 maskiner som vil komme til Norge i år, er overlevert til Jessheim-entreprenør Waland Maskin AS. Under årets Arctic Entrepreneur var 28 av de forhåndsvarslede, og de eneste Volvo CE sender ut i verden i år, solgt til norske entreprenører.

Slik fikk de det til

Produktsjef for gravemaskiner, Frode Andersen i Volvo Maskin AS, forklarer hvordan den norske Volvo CE-eide forhandleren fikk til en slik avtale:

HYTTA: Som på en standard EC220-graver.

- Vi har brukt elbil-incentiver inn mot Volvo CE, og fikk dem på gli. Vi har i tillegg vært med i forprosjektet, samt fått tilpasset maskinene til nordisk drift og forhold. Dette går på alt fra styresystem for tiltrotator til batterikapasitet, og at det benyttes kjent ladeteknologi med CSS2-ladekontakt og øvrige justeringer. For eksempel var støynivået på hydraulikkpumpa litt høy, og vi fikk justert denne ned, sier Andersen som sammen med kollega Lars Dale har vært i Korea i perioder under utviklingen.

Har full kontroll

EL-MOTOR: Her er den elektriske motoren som leverer 264 kW (223 hk).

Grunnen til at Volvo CE sender alle de første maskinene i år til Norge, er mange: Volvo Maskin AS er en Volvo CE-eid forhandler, det norske selskapet er en stor forhandler i Volvo-systemet, elektriske maskiner har kommer langt i Norge og det er hensiktsmessig å ha de første maskinene samlet ett sted for å lettere samkjøre erfaringer og tilpasse eventuelle endringer. I tillegg er Norge nært Eskilstuna der den teknologiske utviklingen skjer.

STANDARD: Dig Assist med Active Control er standard.

Litt teknisk om maskinen: Den har 264 kW batteripakke (600 V-system), samme type batterier som Volvo benytter på sine elektriske lastebiler og busser. Driftstid er 5-6 timer, og ladning i hurtiglader er 80 minutter fra 0-90%. Ladning i vanlig ladestasjon er ni timer. Ettersom det er batteridrift, er det mindre behov for kjøling. Men batteriene trives best i konstant temperatur, og i enkelte årstider kan det være behov for å varme batteriene fremfor å kjøle dem. Apropos batteriene, når de ikke lenger tilfredsstiller kravene til drift i maskinen, tas de ut og rustes opp og brukes på nytt i battericontainer-løsninger, opplyser Andersen.

Basert på 220

Den store batterigraveren er basert på en standard Volvo EC220-graver. Alle komponenter som ikke har med den elektriske driften å gjøre, er de samme som på 220-broren. Dig Assist (Topcon) med Active Control er standard på de elektriske beltegraverne. Kunden velger selv skuffer og type tiltrotator. Waland Maskin har valgt SMP på tilt og skuffer.

- Hydraulikken er «fantastisk» på grunn av den jevne energitilførselen som kommer med elektrisk drift, sier Andersen.

- Hva er prisen på den nye elektriske gravemaskinen?

- Den ligger på rundt tre ganger så mye som en konvensjonell 220-graver, svarer produktsjefen.

HELFIGUR: Dette er den første av forventet 34 slike til Norge (alle i verden) i år.

.

Powered by Labrador CMS