TUNGT SKYTS: Det var mye tungt inne på verkstedet da Anlegg&Transport var på besøk i vinter. Åge Skår står her ved en EC750EL gravemaskin som veier ca. 75 tonn.

Volvos norske servicemodell er unik

SANDNES: På starten av 90-tallet kjøpte Volvo CE opp Åkerman og begynte med gravemaskiner. Det medførte naturligvis en del utfordringer, og i Norge måtte blant annet servicebiten løses på kort tid. Modellen som ble utviklet runder 30 år i år, og den er unik i verden. Unik er også Åge Skår, en av mennene bak modellen.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

GYNGEFØRERSTOL: Åge Skår sjekket konstruksjonen på den spesialbygde gyngestolen han fikk ved fylte 67 år. Da ble det kafe og kaffe i kantina i Sandnes.

Anlegg&Transport fikk være flue på veggen da en av Volvo Maskin Service-gründerne, Åge Skår, fikk litt ekstra oppmerksomhet med kaffe og kake på Stavanger-avdelingen som Volvo Maskin deler med Volvo Maskin Service. Anledningen var 67 fylte år. Gaven til jubilanten var av det lystige slaget: En maskinførerstol montert på gyngestolunderstell – bygget av verkstedformann Sigbjørn Håheim.

VMS-legende

Skår er assisterende driftsleder hos VMS Stavanger AS (avdelinger i Sandnes og Haugesund). For noen år siden overlot han daglig leder-jobben til Ove Folkvord. Selv skal Skår fortsatt være med en del, men han skal trappe ned av ulike årsaker som vi kommer tilbake til litt senere i artikkelen.

HYGGELIG MARKERING: Fra venstre, Ove Folkvord daglig leder for VMS Stavanger AS, Åge Skår og verkstedformann Sigbjørn Håheim

Skår var med på å etablere Volvo Maskin Service (VMS) i 1992. Dette er en unik måte å drive serviceorganisasjonen på. VMS Gruppen består av selvstendige selskaper som utfører service på maskinene som i all hovedsak er solgt av Volvo Maskin AS. Selskapene på salg og service er selvsagt meget tett knyttet til hverandre, og mange kunder vet sikkert knapt at det er ulike selskaper som leverer og skrur på maskinene.

Volvo Maskin eier og driver riktig nok serviceverkstedene på Østlandet (hovedkontoret på Mastemyr ved Oslo, Hamar, Drammen og Råde), mens VMS består av selvstendige bedrifter som totalt har ytterlig 16 avdelinger i resten av Norge.

ÅKERMAN: Navnet på dette møterommet har Åge Skår bestemt.

Startet med Åkerman

Behovet for å bygge servicesystemet meldte seg for alvor på begynnelsen av 90-tallet. Åge Skår jobbet da for den svenske gravemaskinprodusenten Åkerman. I 1991 ble Åkerman kjøpt opp av Volvo CE. Vipps hadde Volvo fått gravemaskiner, og et nytt servicebehov var født. Volvo Maskin-ledelsen med Roar Telje og Jon Vislie i spissen, lanserte en idé om at Åkerman-kompetansepersoner som Åge Skår (med flere) skulle etablere selvstendige selskaper som skulle utføre service på maskinene i Volvo-porteføljen. Alle Åkerman-lederne fra Trondheim, Bergen, Møre og Romsdal, Stavanger, Kristiansand og Porsgrunn, sa ja. Nord for Trondheim var allerede Felleskjøpet på plass med en avtale, og Østlandet dekket altså Volvo selv.

GODT IVARETATT: Åge Skår har spart på alt av dokumenter, artikler, bilder, brosjyrer og effekter av spesielt Åkerman-ting.

1. september i 1992 ble Partners AS etablert. Navnet er senere endret til VMS (og et påfølgende stedsnavn etter). I Stavanger etablerte Skår selskapet (som i dag heter VMS Stavanger), og i dag har selskapet avdelinger i Sandnes og Haugesund.

- Vi var seks stykker som dekket Rogaland. Gravemaskiner kunne vi, ikke noe problem, men dumpere og hjullastere var verre. Derfor rekrutterte vi folk fra lastebilmiljøet, sier Skår.

Noen fikk problemer

AVTALEN: Intensjonsavtalen med Volvo Maskin fra 1990-tallet.

Helt knirkefritt gikk det imidlertid ikke alle stedene. I Porsgrunn fikk de store problemer, og sammen med Trondheim-sjefen Frode Johansen reiste Skår til Porsgrunn for å se hvordan de kunne bidra. Også Bergen, Kristiansand og Møre og Romsdal hadde utfordringer. I 1999 ble også Nord-Norge tilgjengelig da avtalen med Felleskjøpet løp ut. Lang historie kort, det endte med at Skår og Johansen kjøpte opp selskapene, ansatte nye daglige ledere og fikk virksomhetene i gang igjen. I dag er det delt eierskap i en rekke av bedriftene, og fortsatt drives VMS-selskapene som selvstendige selskaper uten at Volvo er inne på eiersiden.

- Måten vi driver på i Norge, er nok unik. Andre land har forhandlere som både har salg og service, sier Skår.

Lever godt sammen

KUNNSKAP: Det er mye fakta og historie i disse permene og brosjyrene.

VMS-selskapene forplikter seg til å kjøpe deler fra Volvo CE/Volvo Maskin, for deretter å selge sine tjenester til Volvo Maskin eller direkte til kunden. De ni VMS-selskapene (16 avdelinger) omsetter samlet for rundt 900 millioner kroner.

- Har Volvo noen gang forsøkt å ta over servicevirksomheten selv?

- Nei, de har aldri forsøkt å kjøpe oss ut. Jeg tror hemmeligheten er at VMS-selskapene er lokalt forankret, og man hadde ikke fått like mye ut av våre ansatte om de skulle vært ansatt hos Volvo Maskin på Mastemyr, mener Skår.

ÅKERMAN: Denne kjenner nok en god del entreprenører igjen.

Etterfølgeren til Skår hos VMS Stavanger, Ove Folkvord, nikker med. Han kommer selv fra stillingen som distriktssjef for Volvo Maskin ved den samme avdelingen, og vet veldig godt hvordan salg og service henger sammen.

- Man må etablere service først, og selge maskinene etterpå, sier Folkvord som nå er på eiersiden i VMS Stavanger AS.

Avhengighetsforhold

Begge to vet også at det går opp og ned i verden, men at det viktigste er at man holder ord og forpliktelser.

VOLVO: Åkerman ble til Volvo.

- Vi har hatt maskiner der vi har måttet bytte motor hver 1000. time, men man må bare gå gjennom det og stå i det, sier Skår.

- Rogaland er også kjent for å ha krevende kunder som holder en skjerpet. Det husker jeg godt fra tiden som maskinselger. Syv gode år kunne bli etterfulgt av syv dårlige om kunden ikke var fornøyd, sier Folkvord.

Og poenget til dem begge er at dersom kunden blir forbannet på enten salg eller service, så går det utover dem begge.

Til tross for at Skår kommer til å trappe ned en del, vil han fremdeles være med og ha ansvar for blant annet båtmaskiner som Stavanger-avdelingen har bygget opp mye kompetanse på.

Fikk dyster diagnose

Skår er en usedvanlig positiv mann som det er lett å se at kollegaene setter stor pris på. Men han bærer også på en tung bør som ville tatt motet fra de fleste. For ett år siden fikk Åge Skår nemlig en svært nedslående beskjed. Han har nervesykdommen ALS som det ikke finnes kur mot. Sykdommen bryter ned og lammer kroppen sakte, og dessverre er utfallet gitt. Tiden ALS-syke har igjen varierer. Lommelegen.no opplyser at ALS-syke i snitt lever 2-3 år etter at de har fått diagnosen, men også at 10-15 prosent lever mer enn ti år. Skår har en vanvittig imponerende innstilling til livet.

HOLDER HUMØRET OPPE: Åge Skår har håndtert den tunge beskjeden han fikk for et års tid siden på imponerende vis.

- Jeg blir svakere, og ting går litt saktere. Det er en skikkelig drittsykdom, og den kommer snikende ved at jeg mister kreftene. Hva fremtiden bringer, gidder jeg ikke å tenke for mye på. Jeg liker veldig godt å ha dette miljøet, og jeg er ikke typen til å sitte hjemme, sier Skår.

Ove Folkvord har i rundt 20 år jobbet tett med Skår, og de siste årene ekstra tett. Det handler både om kompetanseoverføring, men ikke minst handler det om det menneskelige. Også for Folkvord og Volvo-kollegaene var det en tung beskjed å få.

- For oss er det veldig godt å se at han setter pris på å være her. Vi er utrolig glade i Åge, sier Folkvord.

- Jeg blir godt ivaretatt her, og liker meg veldig godt. Jeg gidder ikke å psyke meg ned. Det får komme det som kommer, sier Skår.

Noe av det som kommer er en tur for alle 280 VMS-ansatte med ledsagere til et sted i Norge i september. Da runder VMS 30 år. Åge Skår gleder seg allerede.

- Vi blir rundt 450 totalt på festen, sier Åge Skår.

Og nå gnistrer det i øynene på VMS-legenden.

Powered by Labrador CMS