1956-modell T1-sykebil. Nypris 9.900DM. ALLE (FOTO: TORBJØRN ERIKSEN.)
En noe annerledes T3, dette er nemlig en VW-Porsche B32. På begynnelsen av 80-tallet bestemte Helmuth Bott, leder for forskning og utvikling i Porsche å utvikle denne super-bussen på en T3-plattform. Det ble bygd mellom 15 og 20 eksemplarer av B32. B32 er en klassisk 911, med en T3-kropp. B32 betyr: massevis av plass, diskret utseende og høy ytelse. Volkswagen har ingenting med utviklingen av B32, men uten tvil er Porsche bussen en uoffisiell konge i VWs T3 serie. Interiøret tilsvarer en T3 Multivan, men mens motoriseringen er fra en Porsche 911 Carrera 3.2, med en halv meter lang girspak ned til en femtrinns Porsche girkass. Takket være de 231 hk i den sekssylindrede boxer-motoren kan speedometernålen nå 200 km/t. Dette er grufull mye, om man tenker seg hvordan den flate fronten til T3 oppfører seg i vinden. De 15-tommers Fuchs felgene er originale. Prisen er voksen, dersom du i det heletatt finner en Porsche B32, en som ble solgt i 2012 kostet 65000,- €.
T5 ble lansert 6. oktober 2002 og kom i full produksjon i april 2003. Denne er fremdeles i produksjon men blir erstattet av T6 som blir introdusert 15. april 2015 i Amsterdam. Denne ble benyttet i ÜAE Desert Challenge 2006 med startnummer 614 av 614 startende.
VW T4 ble bygd mellom 1990 og 2003. Totalt ble det bygd ca. 1,9 millioner eksemplarer. T4 var den første i T-serien som hadde frontmontert vannkjølt motor.
Et glimt fra Oldtimer-senteret i Hannover.
En vandring i 65-årig nyttekjøretøyhistorie.
1972-modell T2, som har gått i "Vår herres"-tjeneste. Dette en en 2-seters varebil, med 1,7-liters motor på hele 66 hester. Topphhastigheten oppgis til 115 km/t.
1973-modell kombi T2b, eller populært kalt "Hippi-Buss". T2 ble produsert i ca. 2,2 millioner eksemplarer mellom 1967 ot 1979. Motoren var en 1,6-liter med 50 hester som skulle kunne kjøre i 110 km/t.
En 1965 modell T1 Westfalia campingversjon. Her er motoren på hele 1,5 liter og 44 hestekrefter.
T1 med lasteplan fra 1959.VW T1 ble bygd fra 1950 til 1967 og det ble totalt bygd 1,8 millioner eksemplarer. Motoren var på 1,2 liter med 30 hk som ga en topphastighet på 95 km/t.
VW oldtimer-senter ble åpnet i mars 2012 her kan kunder få restaurert sine klenodier.

Bulli rundet 65 år!

Noen går av med pensjon når de er 65 år, men ikke Volkswagen Bulli. Produksjonen av kultbilen startet for 65 år siden, og den dag i dag ruller det tusenvis av Volkswagen Transporter over hele verden.

Det hele begynte i 1947 med en blyantskisse av den nederlandske bilimportøren Ben Pon. To år senere stod de fire første prototypene klare, to varebiler, en kombi og en liten buss. Volkswagens fabrikksjef Henrich Nordhoff lovte at denne bilen skulle være like robust som Bobla.

- Disse kjøretøyene vil ikke bli behandlet med silkehansker. De vil bli behandlet grovt og hensynsløst, sa Nordhoff.

Designerne brukte motoren og drivakslene fra Bobla, og karosseriet ble montert på en ramme. Motoren var på 1,1 liter, og hadde en effekt på 25 hestekrefter. Bussen kunne transportere opptil åtte personer, og de to bakre setene kunne ved noen enkle bevegelser fjernes, slik at det frigjorde et lasterom på 750 liter.

- Derfor kan dette kjøretøyet brukes til alle mulige virksomheter, for hasteleveranser av gods til ambulansekjøretøy, sa lederen for den tekniske utviklingen av bilen mellom 1948 og 1952, Alfred Haesner.

Produksjonen startet den 8. mars for 65 år siden, og ved utgangen av 1950 var allerede 8 000 biler bygget. Etterspørselen var enorm, spesielt på grunn av den lave prisen på 5850 tyske mark. I 1951 kom modellen som campingbil, og etter hvert skulle dette bli en av de viktigste bilene i hippie-bevegelsen.

Fire år etter sin lansering rullet Volkswagen Transporter nummer 100 000 ut av samlebåndet i Wolfsburg, og på dette tidspunktet fantes det tretti forskjellige modeller av kjøretøyet. 80 slike kjøretøy ble produsert på fabrikken i Wolfsburg hver eneste dag, og det ble etter hvert klart at man måtte ha en egen Transporter-fabrikk.

I 1956 stod fabrikken i Hannover-Stöcken ferdig, og i dag – 65 år etter den første – er det produsert nesten 11 millioner av T-serien, som spenner over fem generasjoner som har blitt produsert på verdensbasis.

- T1, eller Bulli, var starten på en suksesshistorie som har vart helt frem til i dag. Fortsatt er det marked for en bil som fungerer like godt som en familiebil som en varebil. Den nyeste modellen, T6, blir lansert i år, forteller Håkon Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

I dag jobber 19 500 personer med varemerket Volkswagen Nyttekjøretøy – og alt startet for 65 år siden.

 

Forsiden nå