Madrid har anskaffet 109 Iveco Stralis med motorer for komprimert naturgass til byrenovasjon.
Madrid har anskaffet 109 Iveco Stralis med motorer for komprimert naturgass til byrenovasjon.

Byrenovasjon med gass-lastebiler

I løpet av 20 år har Iveco produsert over 16.000 gassdrevne nyttekjøretøy og 29.000 gassmotorer. Nylig har byrådet i Madrid anskaffet 109 Iveco Stralis med CNG-motorer til by-renovasjon.

Selv om naturgass (metan) er et fossilt drivstoff hentet opp fra jordens indre, forårsaker drivstoffet betydelig lavere utslipp enn både bensin og diesel. Sammenligner man med diesel som er alternativet i tunge kjøretøy, er utslippsreduksjonen 10% når det gjelder CO, hele 95% når det gjelder partikler, mens NO-utslippene er redusert med 35%. CNG-motorene kan også gå på renset biogass (BNG) som kjemisk er identisk med fossil metan. Da er reduksjonen i CO-utslippet helt opp i 95%.

De lave utslippene er hovedårsaken til at byrådet i Madrid har valgt renovasjonsbiler med CNG-motorer. En medvirkende årsak er at driftskostnadene utfra prisen på drivstoffet er redusert med inntil 40%, mens totalkostnaden gjennom kjøretøyets levetid er redusert med 10%, begge deler sammenlignet med tilsvarende dieseldrevne kjøretøy.

Størstedelen av de nye renovasjonsbilene i Madrid er treakslede med 19 m komprimatorpåbygg, men det er også noen toakslede med 12 m komprimatorer. Felles for begge variantene er at de har en Cursor 8-motor som yter 330 hk og automatgirkasse med integrert retarder.

Med 43 offentlige fyllestasjoner for komprimert naturgass (CNG) og 19 for flytende naturgass (LNG) har Spania et av de beste distribusjonsnettene for gass i Europa. For LNG inntar landet tetposisjonen. Flere stasjoner er under bygging.

Forsiden nå