Rullemotstandstest på Malmby flyplass i september 2019. To identiske lastebiler deltok i testen, hvor én ble utstyrt med brukte dekk, slitt til 1,6 mm og den andre hadde helt nye dekk med en mønsterdybde på 4 mm.
Rullemotstandstest på Malmby flyplass i september 2019. To identiske lastebiler deltok i testen, hvor én ble utstyrt med brukte dekk, slitt til 1,6 mm og den andre hadde helt nye dekk med en mønsterdybde på 4 mm. (Fotograf: Carolina Karesova)

Testet lastebiler med dekk som hadde forskjellig mønsterdybde:

- Dekk med lav mønsterdybde gir god drivstofføkonomi

Det skriver Michelin i en pressemelding, der de henviser til en test av rullemotstand på nye og brukte (sommer)dekk med henholdsvis 4 og 1,6 mm mønsterdybde.

Dekkprodusenten Michelin kommer i meldingen med fem tiltak for at transportbransjen skal kunne minimere kostnader knyttet til dekk og minske CO₂-utslipp, uten å la det gå utover sikkerheten.

Med korrekt vedlikehold av dekk kan, ifølge dekkprodusenten, Nordens CO₂-utslipp reduseres med 230.000 tonn. Det skal også kunne «55 prosent lavere dekkostnader» for et firma. En stor del av dette kommer fra drivstoffbesparelser.

Her er Michelins fem tips som skal gi de store besparelsene:

  • Velg riktig dekk for riktig bruksområde ­– det gir økt levetid og minimerer rullemotstanden
  • Løpende kontroll av lufttrykk – øker levetiden, minsker slitasje og drivstofforbruk
  • Bruk dekkene helt ned til den siste lovlige millimetergrensen – bruk dem ned til 1,6 mm om sommeren. Det vil gi mindre kostnader knyttet til dekk og lavere CO2-utslipp
  • Systematisk mønsterskjæring på utvalgte steder – minsker dekkostnader og CO2-utslipp
  • Regummiering – gir kostnadsbesparinger og lavere materialforbruk
Rullemotstandstest på Malmby flyplass i september 2019. To identiske lastebiler deltok i testen, hvor én ble utstyrt med brukte dekk, slitt til 1,6 mm og den andre hadde helt nye dekk med en mønsterdybde på 4 mm. Fotograf: Carolina Karesova

For å demonstrere effekten og verdien av Michelins anbefalinger, ble det gjennomført en rullemotstandstest på Malmby flyplass i Sverige i september.

To identiske lastebiler deltok i testen, hvor én ble utstyrt med brukte dekk, slitt til 1,6 mm og den andre hadde helt nye dekk med en mønsterdybde på 4 mm. Kjøretøyene startet side om side og akselererte til 34 km/t. Deretter ble begges girsystem satt i nøytral for så å rulle så langt som mulig frem til stillestående posisjon. Lastebilen med slitte dekk rullet i snitt 37 prosent lenger enn den med helt nye dekk.

- Vi ville vise hvilken effekt det vil ha, dersom alle transportfirmaer i Norden følger våre fem anbefalinger, sier Richard Andemyr, markedssjef i Michelin Nordic.

Forsiden nå