De nye Doosan-dumperne fra Elnesvågen er nå i drift i Norge og Tyskland.
De nye Doosan-dumperne fra Elnesvågen er nå i drift i Norge og Tyskland.

Doosan-dumperne ute i markedet

De første nye rammestyrte Doosan-dumperne med Scania-motorer som oppfyller de europeiske utslippskravene til Steg lV/Tier 4 Final, er sendt ut fra Moxy-fabrikken i Elnesvågen.

Prototypen Doosan DA40 (40 tonn) ble lansert på Conexpo i Las Vegas 4.-8. mars, og fikk stor oppmerksomhet før den ble sendt tilbake for siste finpuss ved fabrikken i Norge.

Til lokal entreprenør på Aukra

Den første leveransen av 30-tonneren, Doosan DA30 T4F, gikk til Norge. Eier er maskinentreprenør Odd Småge AS på Gossen i Aukra kommune, og bedriften mottok maskinen i månedsskiftet juni/juli.

- Maskinen har oppført seg prikkfritt og har allerede gått 950 timer. Den går på anlegg 12-timer i døgnet (kl. 07-19) syv dager i uken. I tillegg har vi kjøpt nok en 30-tonner som nå har fått 250 timer på telleren, sier daglig leder Frank Småge.

40-tonneren til Europa

Den andre nyskapningen er Doosan DA 40 som ble vist i Las Vegas. Også den er utstyrt med Scania-motor som tilfredsstiller utslippskravene. De første 40-tonnerne er levert til Tyskland og til Doosans trenings- og demosenter i Dobris i Tsjekkia.

- Produksjonen går nå for fullt ved fabrikken, og vår omorganisering i markedet begynner å gi resultater, sier ettermarkedssjef Jan Roger Lindseth hos Doosan Infracore Norway A/S.

 

Forsiden nå