Kontrakten omfatter blant annet bygging av en lang betongtunnel for Follobanen og Østfoldbanens spor, gjennom/under det kulturhistorisk viktige området i Middelalderparken og Klypen-området.
Kontrakten omfatter blant annet bygging av en lang betongtunnel for Follobanen og Østfoldbanens spor, gjennom/under det kulturhistorisk viktige området i Middelalderparken og Klypen-området. (Illustrasjon: Jernbaneverket og ViaNova)

Fikk sin andre Follobane-kontrakt

Italienske Condotte skal sørge for innføring av nye jernbanespor til Oslo S i en kontrakt verdt over to milliarder kroner.

- Condotte er stolt og takker for tilliten vi har fått etter en lang og kompleks evalueringsprosess. Vi er glade for å ha fått muligheten til å fortsette og utvide vårt arbeid med Jernbaneverket, som vi har arbeidet med de siste seks månedene som del av Drill and Blast-kontrakten. Vi setter pris på Jernbaneverkets profesjonalitet, sier Duccio Astaldi som er president og styreleder for Condotte, i en pressemelding fra Jernbaneverket.

Jernbaneverket og Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) har signert totalentreprisekontrakten «EPC Civil Oslo S» for Follobaneprosjektets arbeider med innføring av nye jernbanespor til Oslo S.

Dette er den fjerde av fem totalentrepriser på Follobanen, og omfatter prosjektering, anskaffelser og konstruksjon av underbygningsarbeider i forbindelse med byggingen av Follobanen og Østfoldbanen mellom Oslo S og Ekebergåsen.

- Teknisk krevende

Kontrakten har en verdi på rundt to milliarder kroner, og hovedarbeidet begynner i januar 2016.

 - Follobanen er en svært viktig del av InterCity-satsingen, og skal gi et vesentlig forbedret tilbud til Follo og Østfold. Denne kontrakten innebærer at Follobanens hovedarbeidene nå er startet opp på Ski, Åsland, Sydhavna og Oslo S, der omfattende arbeider vil pågå i årene frem til prosjektet er ferdigstilt i desember 2021, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.

- Innføringen av nye spor til Oslo S gjennom et tett befolket område er teknisk krevende og vi er glad for de tekniske løsninger Condotte har presentert i sitt tilbud. Vår erfaring med Condotte gjør oss sikre på at prosjektet blir gjennomført på en god måte, sier Follobanens prosjektdirektør Erik Smith.

Condottes tilbud er vurdert som det beste både prismessig og teknisk, opplyser Jernbaneverket, og er Condottes andre kontrakt på Follobanen. Fra før har Condotte fått EPC Drill & Blast til en verdi av rundt 1,2 milliarder kroner.

Komplisert jobb

EPC Civil Oslo S har krevende grensesnitt mot aktører på/ved Oslo S og mot flere av Follobaneprosjektets andre kontrakter. Kontrakten omfatter blant annet bygging av en lang betongtunnel for Follobanen og Østfoldbanens spor, gjennom/under det kulturhistorisk viktige området i Middelalderparken og Klypen-området.

Betongtunnelen skal bygges under de eksisterende jernbanesporene på Loenga ved Mosseveien og knyttes sammen med Follobanens lange tunnel gjennom Ekebergåsen.

I tillegg skal det bygges tekniske bygg, og eksisterende anlegg og kulverter på og ved Oslo S skal tilpasses ny infrastruktur. Ved gjennomføring av arbeidene skal det tas hensyn til utfordrende grunnforhold, togtrafikk, kulturminner og naboer i et tett befolket område.

Forsiden nå