Nye Hitachi ZX250LC-5 er blant annet testet i forskjellige arbeidsoperasjoner på nye E18 i Vestfold.

Ny Hitachi testes i Vestfold

- Jeg sitter veldig godt. Knapper og bryter er nå samlet, og maskinen er svært presis. Hydraulikken er bra, men det har Hitachi alltid vært bra på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det sier maskinfører Knut-Erik Andersen (33) hos Vestfold-entreprenøren Marthinsen & Duvholdt AS. Andersen er blant flere maskinførere som nå tester den nye beltegraveren Hitachi ZX250LC-5 (25 tonn). 25-tonneren som i norsk versjon har en arbeidsvekt på ca. 27 tonn, inngår i den nye graverkvartetten (25-50 tonn) Hitachi lanserer på Intermat i Paris i april. Tre av maskinene skal være markedsklare etter ferien, mens 50-tonneren blir tilgjengelig i høst.

Steg IIIB-motorer

Den nye kvartetten i Hitachis 5-Serie avløser 3-

Serien (4 er "ulykkestall" i Japan, så Hitachi "hoppet over" 4-Serien). De nye 5-modellene har common rail-motorer fra Isuzu som tilfredsstiller Steg IIIB-kravene. Det sørger partikkelfilter, automatisk avbrenning, variabel turbo og EGR-systemet for.

Lavere drivstofforbruk, bedre hyttekomfort og nytt hydraulikksystem er også blant oppgraderingene i den nye 5-Serien.

Teststart i november

Nasta AS satte den nye 25-tonneren i test i november, og testperioden vil strekke seg inn i april. I løpet av testperioden vil flere maskinførere hos Vestfold-entreprenørene Marthinsen & Duvholdt AS og Carl C. Fon AS, samt to andre entreprenørfirmaer ha kjørt maskinen.

Bedre plass

Som testfører Knut-Erik Andersen bemerker innledningsvis "jeg sitter godt". Det skyldes at den nye ROPS-godkjente førerhytta er større med god beinplass for langbeinte førere; det justerbare, luftdempede førersetet har en ny glideramme som kan skyves enda lengre bakover. Stolunderstellet er også kraftigere og stødigere enn på 3-serien. Nå er det ikke lenger slark, som noen førere har opplevd på de utgående modellene.

Samling av "knapper og knotter"

En ny og større LCD-multifunksjonsskjerm er svært lesbar, og skjermen og de ergonomisk utformede bryterne er nå samlet slik at de er lett tilgjengelig med høyre hånd. Den nydesignede multifunksjonsbryteren skal gjøre det lett å kontrollere frontutstyret.

Større vindusareal og ryggekamera sørger for god oversikt alle veier. Trykksatt førehytte, automatisk klimaanlegg og lavere støynivå hjelper også på komforten.

Tre pumper

På 5-modellene introduserer Hitachi sitt nye hydraulikksystem TRIAS. I stedet for to, har systemet tre pumper. Hos 25-tonneren gir to pumper hver 224 l/min. og den tredje 200 l/min.

Det nye TRIAS-systemet skal gi høyere produktivitet, god samkjøring av aggregat-/svingbevegelser og lavere drivstofforbruk. Ifølge Hitachi reduseres forbruket med 9% når maskinen kjøres på "Power-modus" og 18% i økonomimodus. Hydraulikksystemet kan forhåndsprogrammeres for 11 forskjellige redskap, og to tilleggsspoler sørger for stort oljevolum til redskap som trenger det. 

Forsterket understell

25-tonneren har også forsterket understell, og brakettene på bomenden/foten er ustyrt med foringer som skal gi økt holdbarhet til å motstå belastninger ved langvarig arbeid under krevende forhold.

Hitachi peker også på maskinens servicevennlighet. Servicepunktene for daglig sjekk er lett tilgjengelig, det samme gjelder for rengjøring av kondensator og radiator.

På Vei og Anlegg

Testmaskinen brukes i forskjellige typer arbeid, og testførerne skal gi maskinen "karakter" fra 1-10 på 22 forskjellige punkter.

Nasta AS som i år feirer 30 år som importør av Hitachi-maskiner, stiller ut testmaskinen og Vei og Anlegg i mai.

 

Fakta

Modell: ZX250LC-5

Vekt: 25-27 tonn

Motor: Isuzu AL-4HK1X

Effekt: 132 kW/179 hk

Hydr.: 2x224 l/min., 1x200 l/min.

Bom:6 m

Stikke:3,96 m

Skuffe: 1,4 m 3

Tippehøyde:7,2 m

Gravedybde:6,9 m

 

 

 

Powered by Labrador CMS