Sidelasteren står bokstavelig talt «på egne ben» når den er koblet av bilen.

Første sidelaster av sitt slag

Apilar Lager og Logistikksenter AS (ALL) i Røyken Næringspark har tatt i bruk en sidelaster som er den første av sitt slag i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Sidelastere for containere fra svenske Hammar Maskin AB er i seg selv ingen nyhet. Men den nye sidelasteren til ALL er uten tvil en nyhet, i hvert fall her til lands. Den er konstruert for å monteres på en treakslet single bil og skal kunne håndtere 20 fots containere med vekt på opptil 16 tonn.

Det mest spesielle er imidlertid at sidelasteren er en selvstendig enhet som låses oppå bilens containerramme og som er helt uavhengig av kjøretøyet når det gjelder og hydraulikk og strøm. En egen Kawasaki bensinmotor montert bakerst på sidelasteren sørger for dette. Denne løsningen gjør det lett å stille av sidelasteren. Først starter man lasterens egen motor.

Deretter kjøres de konvensjonelle støttelabbene ned. På den andre siden av sidelasteren er det montert to konvensjonelle støtteben. Når de er kjørt ned, er det bare å åpne låsingen til containerrammen, senke bilen på luftfjæringen og kjøre den unna.

Årsaken til at ALL har valgt en slik løsning, er at selskapet nå og da trenger muligheten til å håndtere vekselflak også. Dessuten kan jo en slik sidelaster skiftes over fra bil til bil.

Les mer om den spesielle sidelasteren i Anlegg&Transport nr. 4.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS