×
Annonse for
Innhold produsert av Native Media for Ankerløkken Equipment AS
HAR TATT VALGET: Anders Johnsen sverger til Furukawa-hammere. Kanskje ikke så overraskende når den første hammeren han kjøpte, helt tilbake i 1998, fortsatt er i full drift. (Alle foto: Native Media)
HAR TATT VALGET: Anders Johnsen sverger til Furukawa-hammere. Kanskje ikke så overraskende når den første hammeren han kjøpte, helt tilbake i 1998, fortsatt er i full drift. (Alle foto: Native Media)

Hamrer videre - på 22. året

Tilbake i 1998 kjøpte Anders Johnsen sin første Furukawa-hammer fra Ankerløkken. Et verktøy som både har gitt - og fått - store mengder steinhard juling. Det til tross. Slaghammeren er fortsatt i full daglig drift.

  • Innhold produsert av Native Media for Ankerløkken Equipment AS

VÅREN 1998: Fornebu er Oslos hovedflyplass. «Hotel Cæsar» har ikke sendt første episode. Google finnes ikke, og Norge har fortsatt ikke slått Brasil i Marseille. På kontoret til Ankerløkken Equipment AS sitter Anders Johnsen og signerer salgspapirene på sin første Furukawa-hammer.

Vi har hatt den på mange forskjellige maskiner, men det har jo bare holdt.

Anders Johnsen, Anders Johnsen AS

Ankerløkken Equipment AS

  • Ankerløkken leverer anleggsutstyr til gruver, pukkverk, entreprenører og norsk industri generelt.
  • Firmaet ble etablert på Hamar i 1927, og drev med salg av egenproduserte brøyteskjær og veihøvler fra Ankerløkken Mekanisk Verksted, samt produkter til landbruk.
  • I dag, 92 år senere er produktene i hovedsak rettet mot entreprenørbransjen.
  • Selskapets hovedkontor ligger på Bjørnerud i Oslo. Ankerløkken har også forhandlere som dekker Vestlandet og deler av Nord-Norge.
ENTUSIAST: Anders Johnsen har en glødende fascinasjon for bransjen, utstyr og maskiner. Her med sin aller første Furukawa-hammer. Kjøpt i 1998, og fortsatt i bruk.

Jeg har hatt denne interessen siden jeg var guttunge. Det har blitt en jobb, en hobby og en livsstil. Alt, egentlig. Jeg bruker vanvittig mye tid på dette.

Anders Johnsen, Anders Johnsen AS
– HYGGELIG: Daglig leder i Ankerløkken Equipment AS, Ole Andreas Aaserud,liker å høre historien om den "evigvarende" hammeren til Anders Johnsen.
ARBEIDSJERN: Furukuwa-hammerne er i daglig drift i firmaet til Anders Johnsen.

Han hadde på ingen måte sett for seg at investeringen fortsatt gir avkastning nå, så mange år senere.

– Nei, aldri i verden! Det er helt utrolig at den har gått så lenge. Vi bruker den mest til å pigge i hardt fjell. Ordentlig tung kjøring. Vi har hatt den på mange forskjellige maskiner, men det har jo bare holdt, sier Anders Johnsen, og hikster en karakteristisk latter. 

 

– God kunde og god referanse

Siden 1998 har det blitt langt flere Furukawa-hammere i entreprenørfirmaet Anders Johnsen AS.

– For meg er det ikke noe alternativ. Sånn som det er nå prøver jeg ikke noe annet, fastslår han.

Det er musikk i ørene til forhandler Ankerløkken Equipment AS.

– Klart det er hyggelig. Anders har både vært en god kunde og referanse i markedet for oss. Det er ikke bare det at han er fornøyd med våre produkter, men han driver veldig gode forretninger, og det peker igjen tilbake på at han har stålkontroll på det han driver med, sier daglig leder, Ole Andreas Aaserud.

Glødende interesse

Stålkontroll stemmer. Johnsen har hatt en glødende interesse fra barnsben av. For faget, for maskiner, utstyr og verktøy. Han er like glad i teknologisk utvikling, som han er i eldre maskiner. Bauma besøkes alltid. En gigantisk godtebutikk for Johnsen.

– Jeg har hatt denne interessen siden jeg var guttunge. Det har blitt en jobb, en hobby og en livsstil. Alt, egentlig. Jeg bruker vanvittig mye tid på dette, innrømmer han.

Anders Johnsen utveksler gjerne erfaringer med kollegaer i bransjen. De tester utstyr, gir referanser, ringer hverandre og rådfører seg.

– Det er mye slik i bransjen, og det er nok den aller beste reklamen, tror Johnsen.

Topp-tre

Kunnskapen er imponerende bred, og det er helt tydelig at han ikke gjør sine utstyrsinvesteringer basert på magefølelsen.

– De tre viktigste faktorene er produktet i seg selv, erfaringene med produktet og ikke minst menneskene som står bak det, sier han.

For det handler om mer enn et godt produkt. Ting kan skje. Ting skjer. Da er det service og oppfølging, og hvor raskt det ryddes opp, som er vesentlig. Nedetid må holdes på et absolutt minimum, for nedetid kan få store ringvirkninger.

– Om du ikke får gjort det du skal, forplanter det seg. Til lastebilen som ikke får masse å kjøre bort, videre til mureren som skal begynne å støpe, forklarer Johnsen.

Ofte er det også lite slakk og stramme fremdriftsplaner i prosjektene.

– Totalt sett blir det store konsekvenser, oppsummerer han.

– Aldri ventetid

49-åringen føler Ankerløkken forstår nettopp dette.

– Er det noe som haster får vi hjelp med en eneste gang. Sånn har det alltid vært. Det har fungert veldig, veldig bra. Trenger vi deler, har dem det her på Bjørndal. Når vi må ha gass på en hammer er det aldri ventetid.

Ikke helt tilfeldig, skal vi tro Ankerløkkens daglige leder.

– Kunsten er å opprettholde servicenivået og deletilgjengeligheten vi har i dag. Det bidrar til å beholde kundene over lang tid. For oss er det fokus nummer én. Utvilsomt, understreker Aaserud.

Kundene kommer tilbake og fornyer. Det er lykken.

Ole Andreas Aaserud, Ankerløkken Equipment AS

Kommer tilbake

At Anders Johnsen og hans entreprenørfirma ikke mistes som kunde synes klart. Dersom han klarer å slite ut utstyret, vel å merke.

Hammeren fra 1998 har på ingen måte blitt pent behandlet. Det ligger i sakens natur, men den bare banker på videre.

– Vi har bestemt oss for å kjøre den helt til den havarerer, så får vi heller bruke den som moring etterpå, sier Anders Johnsen og ler.

– Vi har ikke mistet mange kunder i de årene vi har holdt på. De kommer tilbake og fornyer. Det er lykken, sier Ole Andreas Aaserud.