Hitachi med ståtid på 0,0085%

Den har gått 11.700 timer, men 90-tonneren har bare 8-10 timer ikke-planlagt ståtid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Til jul i 2007 overdro de Hitachi maskinen EX700H som ble levert ny i 1996, til andre oppgaver i Feiring. Da EX700-en hadde passert 17.000 timer fikk den slippe de daglige lastejobbene.

Ny maskin var klar, en ny Hitachi, denne gang en Hitachi ZX870BER-3 på 90 tonn og 5 m3 skuffe. Maskinen har BE front (Bulk Excavator) med kort bom og kort stikke.

Mønster-vedlikehold

Maskinføreren Tormod Askmann Bjøralt (32) får ikke fullrost maskinen. Tormod begynte på Bjønndalen som lærling i 2001, da på en Hitachi EX700H. Siden denne ble skiftet ut i 2007 har Tormod nå kjørt på 11.700 timer på sin Hitachi ZX870BER-3.

I pukkverket i Bjønndalen følger de et mønster av vedlikehold som mange kan misunne dem. På Hitachi-graveren gjennomgår de de hver eneste morgen alle kontrollpunkter som å sjekke alle oljer og alle væsker.

Dieseltanken dreneres også hver morgen. Det sjekkes for eventuelle lekkasjer og unormalheter. Om vinteren dreneres dieseltanken også til lunch. Det er kanskje ikke så rart at maskinen fortsatt ser ut som om den er ny.

0,0085% ståtid

Når maskinen nå har gått 11.700 timer så har den 8-10 timer ikke-planlagt ståtid. Det utgjør noe så lite som 0,0085% ståtid.  Ståtid under 1% skyldes en o-ring og en slange. Den siste ståtiden var rett og slett lynnedslag som kortsluttet et kretskort. Det ga noen timer stopp og er medregnet i disse timene. Så i realiteten er ståtiden som skyldes maskinen under 5 timer totalt på 11.700 driftstimer.

Ikke rart vedlikeholdsansvarlig Tor-Arne Nøst er fornøyd med denne maskinen. I 41 år har han vedlikeholdt maskiner i Feiring Bruk. 

Stabilitet – Styrke – Førerkomfort

Maskinfører Tormod Askmann Bjøralt fremhever 3 spesielt gode egenskaper ved maskinen. God stabilitet med en romslig Klepp 5000 liter skuffe. Tormod har lastet mye stein og har ingen utfordringer med å fylle skuffa skikkelig hver gang.

Det neste gode punktet som Tormod fremhver er maskinens styrke. Det er krefter i massevis og håndtere både en skuff med stein som veier omtrent 15 tonn og et hk feste på nesten et tonn.

- Krefter er det nok av, sier Tormod.

Som siste og kanskje det viktigste punktet vil Tormod fremheve maskinens førerkomfort.

- Jeg trives svært godt i denne maskinen og min drømmemaskin er en helt maken i den nyere utgaven serie 5. Da også i en BER ugave. BE på grunn av lastekrefter og R på grunn av den suverene steinforsterkede utgaven som Hitachi leverer i denne R versjonen, sier han.

Vedlikeholdsansvarlig Tor-Arne Nøst legger til at et dieselforbruk på 42-45 liter i timen heller ikke er mye. Lavt dieselforbruk og lite reparasjonskostnader og så godt som ingen ikke-planlagte driftsstans gir maskinen en god historie.

Powered by Labrador CMS