Knallstart for Scania

Akkumulert registeringsstatistikk for lastebiler pr utgangen av februar har to særtrekk, generell nedgang i lastebilsalget og en knallstart på året for Scania.

Ser man alle vektklasser under ett, er tilbakegangen på drøyt 7%, altså ikke noe katastrofalt, men det knytter seg selvsagt stor spenning til hvordan det vil gå videre utover i året. Det er stor variasjon fra klasse til klasse. Klassen for tunge toakslede biler (16,0 – 21,9 tonn) har en fremgang på nesten 40%, mens øvrige klasser har tilbakegang. Informasjonsdirektør hos Norsk Scania, John Lauvstad, sier at Scanias sterke start på året egentlig henger sammen med at mangel på biler på samme tid i fjor ga dårlige registreringstall da. – Men vi er selvsagt meget godt fornøyd med starten på året, sier han.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre der, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre».

3,5 – 5,9 tonn

Letteste lastebilklasse har størst tilbakegang, drøyt 54%. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen, som vanlig, men har nesten en halvering av antallet fra samme periode i fjor. Volkswagen på andreplassen har mer enn halvering. I en liten klasse er det fort gjort å få store utslag, så vi må lenger ut i året for å se en trend.

6,0 – 9,9 tonn

Denne klassen har også betydelig tilbakegang, drøyt 45%. Mercedes-Benz vinner så knepent at vi nøler med å kalle det en seier. Både Iveco, MAN og Fuso på de neste plassene har hatt kraftige tilbakeganger fra i fjor. Mange biler i dette segmentet går til storkunder som Posten, og da kan tallene svinge betydelig fra år til år, særlig når man sammenligner så korte perioder som to måneder.

10,0 – 15,9 tonn

Samme tendens gjør seg gjeldende i dette segmentet, og tilbakegangen er på drøyt 40%. Som i klassen under, er Mercedes-Benz vinneren, og her er det stor avstand til nestemann, MAN. MAN og Iveco har mistet mange biler fra samme periode i fjor, og vi tipper at uteblitte storkundesalg er hovedårsaken.

16,0 – 21,9 tonn

En tredobling av Scanias registreringer gjør at denne klassen har en fremgang på nesten 40%. Øvrige merker, bortsett fra Iveco og Renault, har varierende tilbakegang. Scanias fremgang skyldes etter alt å dømme storkunder som Asko og Posten. Også denne klassen er så liten at slikt fort gir store utslag.

22 tonn og tyngre

Den tyngste klassen er betydelig større enn de øvrige, og når denne har en tilbakegang på bare 2,7%, føles det rimelig betryggende. Som nevnt innledningsvis har Scania fått en god start på 2015, mens det andre svenske merket opplever en større tilbakegang enn det Scania går frem. Nå er det ikke lenger en Euro 5/Euro 6-problematikk som forrykker tallene, og samtidig får Volvo kanskje ikke samme drahjelp av et helt nytt lastebilprogram som i fjor.

Den virkelig store vinneren i det tyngste segmentet er kanskje likevel Renault som har drøyt åtte-doblet registreringene fra samme periode i fjor. Hovedårsaken ligger i et betydelig salg til utleieselskapet Pluss Truck Sales & Rental AS som omtalt i Anlegg&Transport nr. 1 i år.

Et sted man definitivt ikke er fornøyd, er hos MAN. En markedsandel på bare 3,1% i den tyngste klassen må man mer enn 30 år tilbake for å finne noe som ligner. Men det finnes en klar årsak. Ingen Euro 6-motorer over 500 hk omtrent hele fjoråret gjør at man også trekker lave registreringstall med seg inn i 2015. Nå er jo et komplett program på plass, så MAN vil helt sikkert løfte seg opp fra en begredelig sjetteplass i det tyngste segmentet utover i året.

Forsiden nå