Ansatte som arbeider for Fulimpex lastet over trelasten fra det havarerte vogntoget til et annet før Bilberging Innlandet fikk det tilbake på hjulene i Engerdal.
Ansatte som arbeider for Fulimpex lastet over trelasten fra det havarerte vogntoget til et annet før Bilberging Innlandet fikk det tilbake på hjulene i Engerdal. (Foto: Fulimpex)

- Bergingstilbudet økte fra 8500 til nær 32.000 euro

Kommentar: Av transportdirektør og eier Marcin Fulbiszewski i Fulimpex etter at en av hans trekkvogner veltet i Engerdal i februar.

KOMMENTAR (oversatt til norsk via Google translate): I forbindelse med situasjonen som fant sted i Norge nær Engerdal, der ett av våre kjøretøy var involvert, vil jeg gjerne komme med en uttalelse.

Ved utgangen av februar 2018 skjedde en uheldig hendelse med en bil fra vårt selskap. Den kom utenfor veikanten på fylkesvei 26 og skled ned i en grøft. Vi rapporterte umiddelbart dette til Volvo Assistance for å få bilen tilbake på veien.

NB: Les svar fra bergingsledelsen her

Fordi den polske delen av forsikringsselskapet måtte kontakte utenlandske partnere, tok dette flere timer. Til slutt klarte vi å finne et norsk selskap som uttrykte ønske om å hjelpe. Etter å ha mottatt bilder av hvordan trekkvogn med tralle og lass lå, kom de med en pris på 8500 euro. Siden forsikringen dekket opp til 3500 euro brutto, måtte vi stille med bankgaranti på resten av beløpet etter krav fra det norske bergingsselskapet.

Marcin Fulbiszewski Foto: Fulimpex

Senere viste det seg at det samlede beløpet for bergingen ville komme på mer enn 10.000 euro, fordi beløpet som ble gitt var nettobeløpet.

To bergingsbiler og en kran skulle berge lasten og vogntoget. Jeg var trygg på at denne bergingsoperasjonen ville gå bra, uten mer skader på last og kjøretøy enn det som allerede hadde oppstått ved velten. Jeg økte derfor bankgarantien til 8500 euro pluss mva.

Sjåføren min fortalte meg at det samme kveld kom to mellombergere til stedet. Til hans store overraskelse var det ingen kranbil med. Så disse mellombergerne skulle altså klare å rette opp vogntoget med nesten 30 tonn varer. Etter noen minutter med rykking, ble bergingen gitt opp. Sjåføren ble tatt med til et hotell.

Økte til 25.000 euro 

Neste dag, gjennom Volvo Assistance, mottok vi informasjon om at selskapet ikke klarte å få vogntog med last på hjulene, og at det var nødvendig å laste om (Det ble løst).

Senere kom det beskjed fra det norske selskapet om at politiet på stedet ikke tillot bergingen å fortsette, fordi de måtte stenge veien ved bergingen. Det var komplett løgn: Vi ringte politiet, og de hadde ikke hørt om denne hendelsen. I tillegg bør et bergingsselskap være godt kjent med hva som kreves av tiltak når de skal utføre en berging.

Det norske selskapet informerte oss deretter om at de fortsatt hadde planer om å fullføre bergingen, men nå måtte det en større bankgaranti til. Det nye beløpet de krevde var…….25.000 euro!!!!!!!

Jeg anser dette for å være et frekt forsøk på å presse penger ut mer penger av oss.

- Kastet på gata

Selskapet var imidlertid veldig generøst mot sjåføren som ble innlosjert på det dyreste hotellet i Elverum. Jeg klager ikke over det, men generøsiteten forsvant da de neste dag fikk beskjed om at det ikke ville bli gitt noen større bankgaranti. Da ble sjåføren kastet på gata i 25 kuldegrader.

Som bedriftseier måtte jeg finne en løsning på problemet, og det kom ikke til å bli med hjelp fra dem som skulle ha en garanti på 25.000 euro.

- Forsikret meg om at alt var i orden

Jeg kom over et firma fra Gorzow Wielkopolski (Polen) som virket veldig troverdig og som kunne hjelpe meg i Norge. Jeg sjekket tre ganger med dem om at de hadde lov til å berge i Norge.

Jeg ble trygg på at dette selskapet hadde tillatelsene i orden for veihjelp i Europa og dermed også i Norge. Etter å ha blitt enige om de økonomiske vilkårene (som ikke var lavere enn det opprinnelige tilbudet fra det norske bergingsfirmaet), reiste de til Norge for å utføre bergingen.

Da bergingen startet, dukket politiet og Statens vegvesen opp. De tillot ikke omlasting og berging av kjøretøyet, fordi dette firmaet ikke hadde tillatelse til å gjøre dette i Norge. Kjøretøyene hadde heller ikke vinterdekk merket med M+S, kjettinger eller norske bombrikker. Dette ble det til sammen 24.000 kroner i gebyr for.

Jeg er helt enig i den avgjørelsen!

Det var altså et polsk selskap som så muligheten for raske og gode penger ved å ignorere hvilke regler som kreves i Norge på dette oppdraget – til tross for å ha forsikret meg om at de hadde alt i orden.

Jeg vil gjerne klargjøre at henvendelsen til dette polske selskapet ikke var et forsøk på å spare penger, fordi det var faktisk litt dyrere enn det det norske var til å begynne med.

Jeg var sikker på at de hadde rett til å utføre berginger i hele Europa.

Økt til nær 32.000 euro

Jeg henvendte meg Volvo igjen for å få hjelp til en berging fra et annet selskap. Snart kom det et svar, og det var fra det samme norske bergingsselskapet. Vi ble informert om at de kunne gjennomføre bergingen. Men det var en betingelse…bankgarantien var nå satt til nær 32.000 euro brutto.

Dette tilbudet er jeg ikke i stand til å kommentere videre uten å bruke stygge ord. Derfor vil jeg heller la deg gjøre opp din egen mening om dette tilbudet.

Østeuropeere

Hva skulle jeg gjøre nå? Jeg kom på at jeg hadde en norsk venn som tidligere hadde jobbet med bilberging. Jeg forklarte ham situasjonen. Han så på bildene og bekreftet at dersom det ikke var snakk om miljøforurensing, var det ingen grunn til at prisen skulle bli så høy. Summen på nesten 32.000 euro var for høy. Han bekreftet overfor meg at dette er svært vanlig praksis når det gjelder å hjelpe såkalte østeuropeere.

Dette gir meg litt å reflektere over, fordi jeg som eier av et transportselskap i Skandinavia virkelig bryr meg om tilstanden på bilene mine. Den eldste av dem er ikke tre år engang. De er tilpasset de krevende vinterforholdene i Norge. Jeg bruker mye penger på vinterdekk, kjettinger med mer. Jeg håndterer internasjonale transporter og kabotasje-regler.

Jeg respekterer lovene som gjelder i Norge og andre land der mine biler kjører. Men jeg sitter med en følelse av at mennesker fra Øst-Europa blir behandlet som undermennesker.

Jeg forventer ikke at norske bilbergere skal jobbe gratis, men beløpet for en utført tjeneste må være reelt. Når et selskap hever beløpet med nesten 400 prosent i løpet av tiden planleggingen og forsøkene på berging skjer, er dette uforskammet og uredelig.

Berget av Bilberging Innlandet

Min norske venn satte meg i kontakt med Bilberging Innlandet AS på Rudshøgda. Da skjedde ting raskt. Ansatte i Fulimpex sto for omlasting av trelasten og regningen fra Innlandet kom på 4630 euro netto!!!!!

Takk til min norske venn og Bilberging Innlandet ved eiere Ann Kristin og Bjørn Egil Hoff for rask hjelp.

Auto Assistans AS, Ingeberg, kan jeg si med sikkerhet at er frekke prispressere. Det er deres grådighet som er årsaken til at trekkvogna lå i grøfta i ti dager.

Jeg håper jeg med dette innlegget kan gjenopprette mitt firma Fulimpex’ gode navn og rykte, som jeg har mistet på grunn av dem.

Jeg anbefaler andre som trenger hjelp å droppe Auto Assistanse og heller kontakte Bilberging Innlandet, fordi de er et bedre alternativ.

Vennlig hilsen
Marcin Fulbiszewski, Fulimpex Sp. z o.o.

Kommentaren ble først publisert på 40ton.net (på polsk).

NB: AT.no kontaktet Auto Assistanse AS, Ingeberg, slik at de kunne imøtegå det selskapet blir beskyldt for, fredag 16.mars og mandag 19. mars. De har foreløpig ikke ønsket ikke å komme med kommentarer for å belyse sin versjon av hendelsen.

Forsiden nå