- Norsk sjåfør ville fått strengere straff
Robert Aksnes i NLF er sjokkert over at det går an å bli så uprofesjonell som sjåføren på den polske trekkbilen på Jessheim.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
For en tid tilbake ble en polsk sjåfør stoppet i en trekkbil som ved Jessheim i Akershus. De norske myndighetenes reaksjon på dette har vært et .
AT.no har bedt Robert Aksnes, direktør for næringspolitiske og juridiske spørsmål i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), komme med en vurdering av om en norsk sjåfør i en identisk norsk bil kunne ventet seg en strengere straff. Det er nemlig flere som hevder på sosiale medier at norske og utenlandske lastebilsjåfører blir forskjellsbehandlet når de bryter lover og regler i Norge.
- Symbolsk straff
- Jeg har sett filmen som viser bremseeffekten på trekkvogna. Jeg blir sjokkert over at yrkessjåfører kan opptre så uansvarlig, og så uprofesjonelt. Dette er sjåfører som vi ikke ønsker langs norske veier, eller noe annet sted for den saks skyld, sier Aksnes.
Han fortsetter:
- Dette er en svært grov overtredelse av veitrafikkloven. Det blir derfor feil å reagere med minstetiden for ileggelse av tap av førerkortet, som er 3 måneder. I dette tilfellet mener jeg det er grunnlag for å gå vesentlig høyere. Når en sammenligner med andre overtredelser som fører til 3 måneder tapstid, blir tapstiden her nesten symbolsk. Jeg vil anta at en norsk fører som hadde blitt stanset med like dårlige bremser, ville ha fått en tapstid på minst 6 måneder.
Pengene
- Kunne en norsk sjåfør ventet seg en lik økonomisk traff som den polske sjåføren, Aksnes?
- Når det gjelder boten, så blir den skjønnsmessig fastsatt i slike tilfeller, der overtredelsens grovhet, og førerens økonomi er noen av de momenter som skal vektlegges. Min erfaring er at en norsk sjåfør også ville ha fått en høyere bot enn dette. Jeg er imidlertid glad for at politiet ikke ga en symbolsk bot på 2000 til 4000 kroner, slik vi også har sett eksempler på. NLF har imidlertid fått opplyst at utlendinger bosatt utenfor Norden, sjelden eller aldri betaler ilagte bøter.
For å gjøre noe med dette, har NLF sendt brev til Samferdselsdepartementet der de foreslår en lovendring som gir politiet rett til å holde tilbake kjøretøyet inntil pengene er betalt.
- Slik reglene er i dag, vil en fører bosatt i Polen uten risiko for tvangsinndrivelse, kunne unnlate å betale boten. Dagens regelverk virker ikke preventivt overfor utlendinger. Snarere tvert i mot, kan de bryte regelverket uten fare for straff.
Vil ha europeisk straff
Selv om en utenlandsk sjåfør mister retten til å kjøre i Norge, kan han eller hun kjøre ellers i verden. Dette ønsker NLF å gjøre noen med:
- Vi har tatt til orde for et felles europeisk sanksjonsregime, som vil kunne frata slike førere retten til å utøve sitt yrke som lastebilsjåfør i hele EU/EØS området i den perioden førerretten er tapt. Vi arbeider for å få til et prikksystem som knyttes opp mot sjåførkortet. Dette har norske myndigheter uttrykt sin støtte til. Dette er noe som må forankres i EU, og vi arbeider med forslaget i de fora der dette er naturlig, sier Aksnes.
STILLING LEDIG:
-
NORDIC CRANE AS søker driftsleder
Driftsleder ønskes i Haugesund!
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) søker anleggssjef
Vil du lede vårt største pukkverk?
-
Feiring søker anleggsmaskinmekanikere og industrimekanikere
Har du det som trengs?
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper