En fornøyd gjeng feiret gjennomslaget i juni.

NCC med gjennomslag i Eysturoytunnelen

Fredag 7. juni skjøt NCC gjennomslagssalven i undersjøiske Eysturoytunnelens 11,2 km lange hovedløp på Færøyene.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Klokken 18 lokal tid kunne Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen utløse selve gjennomslagssalven. Dermed er åpent tunnelsamband etablert og den færøyske hovedstaden Tórshavn er koblet sammen med begge sider av bukten Skálafjørður, blant annet med en undersjøisk rundkjøring under havbunnen midt i fjorden.

- Dette er en viktig milepæl i vår entreprise på Færøyene, og viser NCCs brede kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å sette i gang arbeidet med entreprisens andre fase – byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen, sier NCC-leder Per Jonsson for divisjon Civil Engineering Norge.

Gjennomslag vist i Tórshavn sentrum

Fra venstre: NCCs prosjektleder Alf Helge Tollefsen, Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen og adm. direktør Teitur Samuelsen fra byggherren Eystur- og Sandoyartunlar.

Tunnelgjennomslaget var en stor begivenhet på øysamfunnet, med direktesendt overføring til Tórshavn sentrum der et stort antall publikum og inviterte gjester fikk se og høre det hele, samt taler og servering.

- Gjennomslag i Eysturoytunnelen er svært viktig, for da er den geologiske risikoen i prosjektet borte. Dette er et svært stort og betydningsfullt prosjekt for det færøyske samfunnet og derfor viktig at den risikoen er

FAKTA

Eysturoyartunnilin:

Undersjøisk tunnel m.m

Byggetid: 2016 – 2021

Bredde: 10,5 meter

Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer

Stigningsgrad: 5 %

Laveste punkt: 187 under havbunnen

Finansiering: Passeringsavgift

Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget

Kontraktverdi: 1,4 milliarder norske kroner

Sandoyartunnelin:

Undersjøisk tunnel m.m

Byggetid: 2018 – 2023

Bredde: 9,5 meter

Totallengde hovedtunnel: 10,9 kilometer

Antall døgnpasseringer: 310 biler

Stigningsgrad: 5 %

Laveste punkt: 155 meter under havbunnen

Finansiering: Passeringsavgift

Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget

Kontraktverdi: 1,1 milliarder norske kroner

eliminert, samt at man er innenfor tidsfristene i arbeidet, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar.

Tunnel-innredning

9. mai skjøt NCC gjennomslagssalven i Eysturoytunnelens løp mot Rokin, slik at åpent tunnelsamband ble etablert på begge sider av bukten Skálafjørður.

Nå gjenstår halvannet år med innredning av Eysturoytunnelen frem til den skal stå ferdig på nyåret 2021.

- NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure

Undersjøisk rundkjøring

Gjennomslaget kommer som planlagt 27 måneder etter at NCC i januar 2017 startet tunnelbyggingen.

På sitt dypeste er tunnelen 189 meter under havbunnen og har Atlanterhavets, ifølge NCC, første og eneste undersjøiske rundkjøring. Et spektakulært byggeprosjekt, med utfordringer som er håndtert underveis.

– Tunnelen har krevd mye mer injeksjon enn det som har vært vanlig på de andre tunnelene på Færøyene. 7500 tonn med injeksjonssement har gått med. Fagarbeiderne har løst dette på en utmerket måte. I tillegg har NCC bekjempet en sone av svært dårlig fjellkvalitet, forteller prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure.

Største infrastruktursatsing

NCC har også innledet andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,9 km lange Sandoyartunnelen som vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Begge tunnelene i entreprisen skal bidra til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gi et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre.

Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsingen på Færøyene noensinne.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS