Økt effektivitet og sikkerhet

Økt effektivitet og sikkerhet

Mercedes-Benz letter nå på sløret for hvilke nyheter selskapet skal vise på nyttekjøretøyutstillingen IAA i september. Stikkordene er økt effektivitet og sikkerhet.

Mercedes-Benz har i mange år hatt fokus på drivstofforbruket, og selskapet har vunnet de aller fleste sammenligningstester når det gjelder forbruk. Nå tar man ytterligere et steg videre og sier at forbruket er senket med ytterligere tre til seks prosent, alt etter motorserie, regnet fra IAA i september. Det er en rekke små tiltak som samlet gjør dette.

Asymetrisk innsprøytning

Den minste av Mercedes-Benz' tunge motorserier, OM 470 på 10,7 liter, har nå gjennomgått de samme endringer som den større OM 471 (12,8 liter) fikk for ett år siden. Det er blant annet snakk om ny egenprodusert turbo, såkalt asymetrisk innsprøytning, økt innsprøytningstrykk og kompresjon og en forbedret eksosresirkulering.

Både et lydsignal og blinkende varseltrekant på høyre hjørnestolpe varsler a noe befinner seg på høyre side. Reagerer ikke sjåføren raskt nok, stanser bilen automatisk.
Både et lydsignal og blinkende varseltrekant på høyre hjørnestolpe varsler a noe befinner seg på høyre side. Reagerer ikke sjåføren raskt nok, stanser bilen automatisk.

Den asymetriske innsprøytningen innebærer at ikke alle sylindrene nødvendigvis får like mye drivstoff sprøytet inn under forbrenningen. Ved dellast kan i visse tilfeller sylindrene en til tre få null innsprøytning, mens sylindrene fire til seks kan få alt. Dette blir gjort for å få til en best mulig forbrenning uansett belastning.

OM 470 har også fått ny toppeffekt. Da yter motoren 456 hk ved 1600 o/min. og har et dreiemoment på 2200 Nm ved 1100 o/min. Største variant til nå har hatt 428 hk og 2100 Nm. Den nye motoreffekten gjør OM 470 mer interessant i for eksempel langtransport.

Andre forbedringer

Hele det tunge lastebilprogrammet har fått forskjellige forbedringer som gir lavere drivstofforbruk. Alle motorene vil få lettløpende motorolje. Det er også skjedd endringer på girkasseprogrammet med drev som har mindre friksjon og lettløpende girolje.

Videre har Mercedes-Benz' GPS-styrte cruisekontroll PPC (Predictive Powertrain Control) blitt ytterligere forbedret når det gjelder giringsstrategi. Blant annet sørger den for mer friløp enn før.

Forbedret nødbremsassistent

For ett år siden viste Mercedes-Benz forskjellige sikkerhetsforbedringer som selskapet jobbet med. I løpet av de nærmeste månedene vil det være mulig å kjøpe utstyret.

Det dreier seg blant annet om nødbremseassistenten Active Brake Assist 4. Det nye her er at radarsystemene nå er blitt så gode at de også gjenkjenner myke trafikanter som fotgjengere og syklister. Dette skal være den første Brake Assist i verden som klarer dette. Særlig i byer og tettbygde strøk øker dette sikkerheten i vesentlig grad. Sjåføren får først et varselsignal, og blir det ikke reagert eller reagert tilstrekkelig, vil lastebilen selv sørge for å stanse.

Som første produsent i verden kan Mercedes-Benz senere i år også levere en svingassistent som avdekker om det finnes biler, gjenstander eller myke trafikanter på høyre side av kjøretøyet når det skal svinge til høyer. Dette kommer til anvendelse ved forbikjøring og man skal tilbake i høyre fil, men systemet fungerer også når man skal svinge til høyre i et veikryss eller skarp kurve.

Sjåføren får først et skarpt varselsignal i form av en blinkende trekant på høyre hjørnestolpe, og holder ikke det, vil systemet sørge for å stanse bilen.

Forsiden nå