Ove Kolstad er stolt av å representere en påbygger for Fjell-Norge.

Påbygger for Fjell-Norge

 Odd Kolstad AS leder an påbyggingen for Fjell-Norge og nordiske forhold.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Trondheims-bedriften har siden 2001 vært importør for tyske Carnehl, en av Europas markedsledende produsenter innen tipp-påbygg, og som gjorde stor suksess i Europa da de utviklet en ny patent på opplagringen av den såkalte Halfpipe-kassen.

 - I Norge har interessen for halfpipe vært enorm. Med Halfpipe fra Carnehl kan du kombinere asfalt- og sprengtsteinkjøring uten å bytte kasse, forteller salgsansvarlig Ove Kolstad og bror til daglig leder Odd Kolstad.

 Selskapet har levert anleggstjenester siden 1960-tallet, men Odd Kolstad AS ble stiftet først i 1995. I fjor hadde selskapet en omsetning på ca. 48 mill. kroner.

 Tyske Carnehl har i samarbeid med Odd Kolstad AS utviklet flere produkter som trippelkjerre, slepevogn, skyvesemi og bilpåbygg som er spesielt tilpasset for nordiske forhold og norsk reglement.

 Ove Kolstad fremhever trippelkjerren som man kan få helt ned til 5450 kg egenvekt og alternative kasser fra 13,5m³ til 17,5m³.

 - Løft på 1 og 3 aksel gjør saksing på tipp til en drøm. Hydraulisk løft på bakluke er noe av utstyret vi har som standard, sier Kolstad.

 Etter en vellykket lansering av den nye trippelkjerren ble semi med skyvbart understell etterspurt. Carnehl måtte utvikle en ny patent understell som kan skyves ut 2 meter for å oppnå 50 tonn.

- Med løft på første aksel og sving på siste aksel blir hengeren meget enkel å betjene. Med 4mm Hardox 500 HB i kassen blir dette en lettvekter innen massetransport av f.eks. lagerkjøring av finere masser, forteller Kolstad.

 Kassene kan også leveres i millimeter-dimensjoner fra 4 med mer til 14mm Hardox 450 HB.

 Hardox 450 er et ekstra høyfast og slitesterkt stål, og benyttes til å utvikle en helt ny konstruksjon for lasteplan til lastebiler og dumpere.

 - Lavere egenvekt, større slitestyrke og sikrere drift, er noen av egenskapene Kolstad poengterer.

 - Stålets holdfasthet og seighet gjør at lasteplanet har stor motstandskraft mot mekaniske støt. Lasteplanets konstruksjon tar opp en stor del av energien, og demper støtene effektivt. Materialets hardhet gjør at lasteplanet klarer gjentatte støt- og slitasjekrefter, selv fra store steiner og flere tonn tunge blokker, forteller Ove Kolstad.

 Halvskålformet kasse i Hardox 450 HB. Bakluke med valg mellom fritt pendlende eller hydraulisk løft. Volum kasser: 13m³, 15,5m³, 18m³. Ståltykkelser i kasse: 4mm, 5mm, 7mm, 9mm, 11mm og 14mm. Ramme: Av høyverdig sveisekonstruksjon sammensatt av finkornet stål (DOMEX 690). Hydraulikk: Frontmontert stabiliserende tippsylinder type GEORG, 250 bar. Lakkering: Sandblåst og grunnet. Valgfri lakkering med 2 fargekombinasjoner. Tilbehør: Sidehinder i aluminium, skjermer i kunststoff eller riflet aluminium med skvettlapper i gummi bak siste aksel, baklysbeskyttelse, batteribeskyttelse. Ekstrautstyr: Kan leveres med isolering for asfalt. Kassen kan også leveres i aluminium.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS