Denne Ecotrans-transporten er den siste i en rekke der makedonske sjåfører i bulgarsek trekkvogner som trekker Ecotrans-tralle ikke har hatt orden i papirene og det tekniske. Nå er det slutt å inngå kontrakter med bulgarske transportører for Ecotrans Gruop. (Foto: Statens vegvesen)
(Foto: Statens vegvesen)

Slutter med bulgarske biler

Ecotrans Group-leder Ken Nordqvist opplyser til AT.no at selskapet ikke inngår flere kontrakter med bulgarske transportører etter negativ omtale i media.

Det har vært flere episoder det siste året der bulgarske trekkvogner med makedonske sjåfører, som trekker Ecotrans-traller, har fått problemer i tungbilkontroller. Den siste var en transport med fisk fra Gardermoen til Arlanda som ble stoppet 2. desember. Nå tar ledelsen i Ecotrans Group grep for å hindre at dette skjer flere ganger:

- Firmaet som ble stoppet i desember har fått sparken og jobber ikke for oss mer, sier adm. direktør Ken Nordqvist.

- Vi har gjennomgått alle makedonske og bulgarske transportbedrifter som kjører for Ecotrans. Alle disse skriver nå under på et ekstra dokument, i tillegg til årsavtalene, der de garanterer at alle nødvendige dokumenter skal være i orden, sier han videre.

Ingen nye bulgarske kontrakter

Naturlig nok kan ikke Ecotrans si opp allerede inngåtte avtaler med bulgarske bedrifter på grunn av noe andre bedrifter fra samme land har gjort galt. Men Ecotrans vil ikke inngå nye kontrakter med bedrifter herfra for å unngå negativ omtale i mediene:

- Generelt kommer ikke Ecotrans til å engasjere flere flere transportselskap fra disse regionene. Ikke fordi vi er misfornøyd med arbeidet deres, men på grunn av den «badwill» det gir oss i mediene nå.

- Berlin-murens fall var starten

Nordqvist ber alle samtidig være klar over at logistikk- og transportbransjen i de nordiske landene befinner seg i en stadig mer globalisert bransje. Dette betyr frie markedskrefter også innen transport.

- Dette er ikke nytt. Det startet da Berlin-muren falt 9. november 1989. Etter det fikk vi helt nye priser å forholde oss til i hele Vest-Eropa fra Øst-Tyske transportører. Derfra har dette forskjøvet seg til andre land i Europa.

Ecotrans-lederen mener at samfunnet, med media i spissen, skal være forsiktige med å gå løs på dem som sitter i en lastebil for å tjene nok til å ha mat på bordet.

- Vi må heller sørge for at lovgivingen i Norden og i EU blir standardisert og normalisert, slik at alle arbeider ut fra samme vilkår.

Dette er Ecotrans Group

Ecotrans Group har hovedkontor i Malmö, og har avdelinger/agenter i Spania, Frankrike, Tyskland, Nederland, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Latvia, Litauen og Polen. Logistikkselskapet satser ikke på å ha egne trekkbiler, men leier inn transportører med trekkvogner på det frie europeiske markedet til sine Ecotrans-merkede traller.

Forsiden nå