"Vår" testbil i Spania, Actros 1845 i Euro 6-utførelse.

Lett å like nye Actros

Anlegg&Transport har prøvekjørt nye Mercedes-Benz Actros i områdene nord for Granada i Spania. Konklusjonen er enkel: Det er lett å like nye Actros.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Medlemskapet i "Truck of the Year"-juryen gjør at A&T noen ganger får ekstra tidlig tilgang på lastebilnyhetene. Derfor kan vi allerede nå bringe den første prøvekjøringsrapporten av nye Mercedes-Benz Actros, foretatt mens folk flest ennå hadde sommerferie.

Undertegnede prøvekjører har hatt anledning til å prøve lastebilnyheter siden midten av 70-tallet. En så ny lastebil som nye Actros har likevel aldri stått på programmet. Derfor var det med stor forventning tenningsnøkkelen ble vridd om første gang. Eller feil! I nye Actros er nøkkelen erstattet med noe som nærmest er en fjernkontroll, og start og stopp av motoren skjer ved trykk på en bryter.

Nye Actros er ny fra ytterst til innerst. Serien har nye motorer, ny drivlinje, nytt chassis og et helt nytt førerhusprogram.

449 hk Euro 6

A&T ble tildelt en Mercedes 1845 trekkvogn og semitrailer med totalvekt på "europeiske" 40 tonn. Rekkesekseren på 12,8 liter yter 449 hk og har et dreiemoment på 2200 Nm på alle girtrinn, bortsett fra det øverste hvor elektronikken justerer opp momentet til 2400 Nm. Nye Actros vil frem til Euro 6 trer i kraft 31. desember 2012 bli solgt med motorer som tilfredsstiller Euro 5, EEV og Euro 6. Bilen A&T fikk til disposisjon, hadde Euro 6-motor. Foreløpig finnes ytterligere en Euro 6-motor i nye Actros. Den er på 510 hk.

Actros har et friskt og moderne utseende, men virker samtidig ikke altfor futurisk. Det samme inntrykket følger oss opp fire brede og gode trinn og inn bak rattet. Alt man ser er nytt. Likevel føles instrumentering og betjeningsorganer veldig naturlige. Det er rett og slett en bil det går raskt å bli vant med. Et godt eksempel på dette er kombispaken for betjening av det forbedrede automatiserte girsystemet Powershift 3, og den helt nye vannretarderen. Alle nyttekjøretøyprodusentene har valgt ulike løsninger. Forskjellen i nye Actros er at man umiddelbart skjønner funksjonsmåten. Hovedinntrykket etter noen minutters kjøring er at det er lett å like nye Actros.

God langtransportbil

Det vil ta lang tid å skifte ut hele det nåværende Actros-programmet, og langtransportutførelsene kommer først. Utvalget er imponerende, med ikke mindre enn sju førerhusvarianter. A&T kjørte en variant med det nest høyeste førerhuset i bred utførelse, utstyrt for en sjåfør. Det innebærer helt flatt gulv, ståhøyde på rundt to meter i hele førerhuset og hvor interiøret på høyresiden nærmest er utformet som en liten salong. Den nye og brede køyen er så høyt plassert at den kan slås ned uten å gjøre noe med førersetet. Salongutformingen gir særdeles god gulvplass når køyen er slått opp. Høyresetet er utformet som en liten sofa hvor man virkelig kan strekke ut bena når man tar pause. " Sofaen" er selvsagt utstyrt med bilbelte, så her sitter man trygt og godt også som passasjer. Det er godt med oppbevaringsplass bak førersetet og skap over frontruten. En romslig kjøleboks midt mellom setene har god plass til både mat og drikke. Rett til høyre for den sitter et veldimensjonert oppslagbart bord, praktisk enten man skal spise lunsj eller gjøre kontorarbeid. Jo, her klarer man å være noen dager på tur.

Utmerket drivlinje

Områdene nord for Granada er sterkt kupert og byr på mange, lange og tunge bakker, både opp og ned. I dette terrenget får man virkelig prøvd hva drivlinjen er god for. Dreiemomentet er på topp allerede ved 1000 o/min., og på høyeste gir har man 200 Nm ekstra. Motoren er en ordentlig seigtrekker som opprettholder hastigheten godt når motbakkene kommer.

Når hastigheten etter hvert synker, sørger Powershift 3 for eksemplariske girskift. Ikke bare veksler den automatiserte girkassen lynraskt, men det skjer også konsekvent på riktig tidspunkt. I løpet av den ti mil lange kjøreturen, overstyrte vi automatikken maksimalt fem ganger. Girsystemet kan tross alt ikke " se" veien forover. I hvert fall ikke foreløpig. Det foregår imidlertid langt fremskredne forsøk med å integrere GPS i girkassestyringen hos flere produsenter. Da vil automatikken klare å forberede seg på kommende motbakker og utforkjøringer.

Volvos I-Shift er av mange karakterisert som verdens beste automatiserte giring. Nå må nok I-Shift forberede seg på å dele førsteplassen med Powershift 3, eller kanskje Daimlers system vil vise seg å være hakket mer nøyaktig.

Ecoroll

Nye Actros har selvsagt fått frirulling, kalt Ecoroll på Mercedes-Benz-språket. Et vogntog har utrolig mye bevegelsesenergi, og innretningen gjør at man kan utnytte den optimalt. Dermed sparer man drivstoff. I tillegg blir lydnivået enda lavere under utrullingen.

Effektiv vannretarder

Like viktig som høy trekkraft oppover, er stor bremseeffekt nedover. "Vår" bil var utstyrt med den flunkende nye vannretarderen som Daimler tilbyr i nye Actros. Den sitter helt foran på motoren og er integrert med vannpumpen, er kompakt og lett - og særdeles effektiv. Vannretarderen "snakker" godt sammen med girstyringen, og med riktig bruk av retarderspaken velger styringen optimalt girtrinn for å få maksimalt ut av retarderen. I praksis fungerer dette meget bra. Under prøvekjøringen brukte vi fotbremsen bare når det var behov for rask reduksjon av hastigheten og når kjøretøyet skulle stanse helt. Da er hjulbremsene til enhver tid kalde og har maksimal effekt hvis det oppstår en faresituasjon. Bremseskivene egnet seg dårlig til å steike egg på etter turen.

Sikre kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene oppleves som harmoniske og sikre. Detaljforbedringer på mange fronter er årsak til dette. Selve rammen er bredere enn på "gamle" Actros. Det i seg selv gir bredere innfesting av fjærene og økt stabilitet. Bakakselen på toakslede trekkvogner har nå fire luftbelger mot tidligere to. I tillegg har triangelstaget som holder bakakselen på plass, fått en litt annen utfordring og er innfestet lenger bak på akselklokka. Dette gjør at bakakselen hjelper forakselen å styre riktig gjennom kurvene. Styringen av forakselen er selvsagt nøye tilpasset dette. Man merker ikke noe spesielt til dette under kjøringen, bortsett fra at bilen går som på skinner, uansett veiens beskaffenhet.

Moderne lastebiler har gjerne "trippelluft" foran, altså luftfjæring på foraksel, i hytteopphenget og førersetet. Ofte har vi opplevd at dette harmonerer mindre bra sammen, med krenging og " rare" fjærbevegelser som resultat. Daimler har forsket mye på dette under utviklingen av nye Actros, og fjærekspertene har uten tvil knekt koden. Resultatet er en fast demping, minimalt med krenge- og rullebevegelser og samtidig svært komfortabel fjæringskarakteristikk.

Gjennomført

Daimler forteller gjerne om sitt omfattende test- og utviklingsarbeid som ligger til grunn for nye Actros. Også andre produsenter fokuserer gjerne på betydningen av dette, og likevel opplever man gang på gang at virkeligheten ser litt annerledes ut når kjøretøyet kommer i ordinær trafikk. Dette har vi sett på tidligere versjoner av Actros. Inntrykket etter prøvekjøringen er imidlertid at Daimler denne gangen har gjort hjemmeleksen bedre enn noensinne. Dette gjenspeiler seg i kvalitet på alle plan, fra materialvalg i interiøret til kjøreegenskaper og driftsøkonomi.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS