- Store luker gir lengre køer

- Store luker gir lengre køer

Når det kjøres med kort avstand mellom bilene, skal køen i teorien bli kortere. Men så var det tre-sekundersregelen da...

På Vegtrafikksentralen i Oslo følges trafikken med argusøyne. 27.000 hendelser registres hvert år.

- Store luker, av og påkjøringer og fil skift er med på å skape større køer, sier Kai Gulbrandsen, faggruppeleder i Statens vegvesen.

De følger trafikken i Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark og oppland. De veiene med flest køer og hendelser, er E18 vestfra og E6 inn mot Oslo.

 - Statistisk sett er det tirsdag ettermiddag det skjer flest hendelser og uhell, sier Gulbrandsen.

Erfaringene ved Vegtrafikksentralen er klare. Tirsdag og torsdag er de dagene med flest biler på veiene. Er det snø i lufta tiltar også køene. Det viktigste etter en hendelse er å fjerne de bilene som har problemer så fort som mulig. Det er med på redusere køene.

Eirik Fredriksen og hans kollegaer følger trafikken minutt for minutt.
Eirik Fredriksen og hans kollegaer følger trafikken minutt for minutt.

Yrkessjåfører unngår rushen

Ved E18 på Lysaker passerer 120000 biler i døgnet. I Festningstunnelen er tallet 100000, og det gjør tunnelen til Europas nest mest trafikkerte.

- Balansen mellom flyt i trafikken og køer er hårfin. Det er nok med en bil med stans for at det blir køer, sier Gundersen.

Han mener det er mange yrkessjåfører som allerede har tatt konsekvensen av køene, og velger å kjøre utenfor rushen.

- Trafikkveksten får store konsekvenser på veiene våre. De siste årene har køene startet tidligere og vart lengre, sier Gundersen.

Langs hovedveiene inn til Oslo er kameradekning hele veien fra Holmen i Asker til Gardermoen. Til sammen har Vegtrafikksentralen 1500 kameraer i sitt område. De fleste av disse er i Oslo og Akershus.

Forsiden nå