Tunnelvalg tatt
Jernbaneverket (JBV) har bestemt seg for én lang tunnel på 23 kilometer når byggingen starter på Ringeriksbanen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Tunnelen skal gå mellom Sandvika i Bærum og Sundvollen i Buskerud. Dermed blir tunnelen på den nye Ringeriksbanen Norges, og antagelig Nord-Europas, lengste jernbanetunnel.
Den blir tre kilometer lenger enn Follotunnelen som er under bygging nå.
Det var i forkant usikkerhet om JBV ville gå for én eller to tunneler på strekningen. Et viktig argument for avgjørelsen er redusert risiko for svakhetssoner i tunnelen ved å velge en tunnel.
En annen fordel med én tunnel, er mindre total stigning på traseen. Dermed gir det lavere energibehov, kortere reisetid sammen med bedre drift og lavere vedlikehold.
Ringeriksbanen er under planlegging og forventet byggestart er i 2019. Banen er forventet klar for tog i 2024. Banen planlegges sammen med ny E16.
STILLING LEDIG:
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Lærling
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS
-
Salgs- og Produktspesialist
H.C. Petersen AS