UT HER: Den nye jernbanetunnelen fra Sandvika vi komme ut i dagen her på Sundvollen etter 23 kilometer inne i fjellet.
UT HER: Den nye jernbanetunnelen fra Sandvika vi komme ut i dagen her på Sundvollen etter 23 kilometer inne i fjellet. (Illustrasjon: Jernbaneverket.)

Tunnelvalg tatt

Jernbaneverket (JBV) har bestemt seg for én lang tunnel på 23 kilometer når byggingen starter på Ringeriksbanen.

Tunnelen skal gå mellom Sandvika i Bærum og Sundvollen i Buskerud. Dermed blir tunnelen på den nye Ringeriksbanen Norges, og antagelig Nord-Europas, lengste jernbanetunnel.

Den blir tre kilometer lenger enn Follotunnelen som er under bygging nå.

Det var i forkant usikkerhet om JBV ville gå for én eller to tunneler på strekningen. Et viktig argument for avgjørelsen er redusert risiko for svakhetssoner i tunnelen ved å velge en tunnel.

En annen fordel med én tunnel, er mindre total stigning på traseen. Dermed gir det lavere energibehov, kortere reisetid sammen med bedre drift og lavere vedlikehold.

Ringeriksbanen er under planlegging og forventet byggestart er i 2019. Banen er forventet klar for tog i 2024. Banen planlegges sammen med ny E16.

Forsiden nå