Prosjektleder Hans-Egil Larsen har akkurat fått bilde av Ulriken-TBM-en. - Dette er en stor dag, sier han.
Prosjektleder Hans-Egil Larsen har akkurat fått bilde av Ulriken-TBM-en. - Dette er en stor dag, sier han.

Ulriken-TBM overlevert

DUBROVNIK (AT.no) Dette bildet gjør prosjektleder Hans-Egil Larsen stolt.

Larsen er Jernbaneverkets prosjektleder for drivingen av ny jernbanetunnel gjennom Ulriken. Dette blir den første jernbanetunnelen i Norge som skal drives med TBM-maskin. Denne uken var det overlevering av maskinen fra produsent Herrenknecht til entreprenøren JV Skanska Strabag i Schwanau i Tyskland. Selv var Larsen på World Tunnel Congress (WTA) i Kroatia da den 1600 tonn tunge TBM-maskinen ble overlevert, men han fikk bilde på telefonen sin fra Tyskland.

Les også: TBM kjøres fra Arna Jernbaneverket har besluttet å drive nye Ulriken tunnel fra Arna. Det betyr at massene fra tunnelboremaskinen ikke havner i Store Lungegårdsvann i Bergen.

- Dette er en stor dag for oss, og jeg skulle gjerne vært der. Men jeg sitter i organisasjonskomiteen på sponsorsiden for WTC i Bergen i 2017, og har en jobb å gjøre her på WTC i Dubrovnik, sier Larsen til AT.no

TBM-en som skal brukes i Ulriken-tunnelen er overlevert i Tyskland. Den er 155 meter lang og veier 1600 tonn. Etter sommeren skal den fraktes til Bergen.
TBM-en som skal brukes i Ulriken-tunnelen er overlevert i Tyskland. Den er 155 meter lang og veier 1600 tonn. Etter sommeren skal den fraktes til Bergen.

Maskinen som skal brukes på den 7,8 km lange jernbanetunnelen i Bergen er 9,3 meter i diameter. Dette er den største TBM-maskinen så langt i Norge. Maskinen er 155 meter lang med bakriggen og veier altså formidable 1600 tonn. Maskinen er brukt, men fullstendig overhalt. Borhodet er nytt og har 64 kuttere, hver 19 tommer store. Kontrakten på jobben er 1,3 milliarder kroner.

I august fraktes TBM-maskinen til Bergen på båt, og kjøres deretter i deler til Arna utenfor Bergen. Her blir maskinen montert, og planen er oppstart i desember.

Kontrakten:
Ulriken-tunnelen signertJernbaneverket signerte i går kontrakt med arbeidssamarbeidet JV Skanska Strabag på Ulriken-tunnelen i Bergen. Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder kroner.
Bygger nye Ulriken tunnel med TBMSkanska og Strabag er utvalgt av Jernbaneverket til å drive tunnelen. - Dette markerer starten på en ny tid i jernbanebyggingen i Norge, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås. 

Larsen har denne uken vært på verdens viktigste tunnelkonferanse (WTC) som i år arrangeres i Kroatia.

Fra venstre byggeleder Norvald Skjoldli, prosjektdirektør Stine I. Undrum og byggeleder Helge Tjelmeland, alle fra Jernbaneverket.
Fra venstre byggeleder Norvald Skjoldli, prosjektdirektør Stine I. Undrum og byggeleder Helge Tjelmeland, alle fra Jernbaneverket.

Om to år er det Norge, og nettopp Bergen som skal arrangere konferansen. I Kroatia har det norske teamet frontet det norske arrangementet og solgt stander til konferansen i Norge. Det har gått formidabelt.

- Alle sponsoravtalene som var fastsatt er solgt. Platina, gull, sølv, bronse. Kanskje vi finner noen til, men de største plassene og sponsoravtalene er solgt, sier Larsen.

Flere norske selskap har tegnet sponsoravtaler med arrangementet i Bergen om to år. Pretec, Vik Ørsta, Giertsen Tunnel, Protan, LNS, og ytterligere noen som ikke kan offentliggjøres ennå, er registrert som sponsorer til ATC i Bergen i 2017.

Forsiden nå