Dette settet er både en vanlig bil og et modulvogntog. Som modulvogntog er nyttelasten formidable 38,3 tonn.
Dette settet er både en vanlig bil og et modulvogntog. Som modulvogntog er nyttelasten formidable 38,3 tonn. (Foto: Volvo)

Vebostads nye modulvogntog - nyttelast 38,3 tonn

Et modulvogntog for massetransport var et av trekkplastrene da Volvo Trucks og Volvo Maskin arrangerte felles Anleggsdager på Hovinmoen i april/mai 2017.

Det er Vebostad Transport som skal ta i bruk det nye modulvogntoget. Med dette får de totalvekt på 60 tonn på utvalgte veier.

Settet er bygget opp med en Volvo FH 750 med en kombiløsning, en dolly og en to-akslet tippsemi bak. Hele påbygget er levert av Norslep.

Idéen har modnet i Knut Vebostad i halvannet år. Bilen skal gå på transport av tilslag til betong på dagtid. På kveldstid skal den brukes på asfaltfresing.

For å få maksimal nyttelast er hele settet bygget med alu-påbygg. Dermed blir nyttelasten formidable 38,3 tonn. Hvis regelverket hadde tillatt svingkrans på hengeren i stedet for dolly, hadde nyttelasten vært 1,5 tonn høyere, ifølge Vebostad.

Fleksibel

For å få en så fleksibel bil som mulig, har de valgt å bygge en kombibil med både svingskive og kasse. Dermed kan også tilhengeren brukes alene.

På tross av at den da har bare to akslinger, blir nyttelasten nesten den samme som på selskapets 3-akslede trekkvogn med 3-akslet tippsemi med utskyv.

På kvelds- og nattestid skal nettopp den løsningen brukes på asfaltfresing. Å bytte mellom de forskjellige konfigurasjonene, er gjort på under kvarteret.

To totalvekter

Også dette settet har uttrekk på dollyen. Det gjør at den kan brukes både på veier som er åpnet for modulvogntog og de som ikke er godkjent ennå.

Med fullt uttrekk blir lengden på settet 21,86 meter.

Forsiden nå