
Vedlikeholdsfri tunnel
Oslofjordtunnelen og Romeriksporten er stengt for vedlikehold på grunn av vannskader igjen og igjen. Nye PWC-dekkede tunneler langs Mjøsa skal holde tett i 100 år, uten vedlikehold!
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
I tre nye tunneler ved jernbanen langs Mjøsa forskes det på å dekke tunnelene innvendig med plastmembran som limes utenpå sprøytebetongen.
Ulvintunnelen er en av tunnelene som bygges med den nye membranen:
- Slik vi lager Ulvintunnelen, skal den være tett i 100 år. Det eneste vi må gjøre, med flere års mellomrom, er å sjekke drenssystemet, sier prosjektleder Jan Ausland i Jernbaneverket til aftenposten.no.
Ifølge Ausland er det små drypp over lang tid som ødelegger inventaret i tunnelene.
- Når det drypper ett og samme sted over lang tid rammes kabler, skap for elektrisk utstyr, signalanlegg og selve skinnene, sier Ausland Oslo-avisen.
Prosjektlederen forteller at de tre tunnelene med ekstra membran blir 150 mill. kroner dyrere, men at tunnelene likevel blir billigere på sikt på grunn av at man sparer vedlikehold.