Det var en storslagen presentasjon av de nye John Deere-produktene i Portugal. Den største traktoren i 7R-serien (7280R) ses i midten, omkranset av andre JD-produkter.

Felleskjøpet satser mer på anlegg

John Deere lanserte 14 nye traktorer under selskapets største arrangement på europeisk jord nylig. Den norske importøren, Felleskjøpet, vil bruke produktnyhetene for alt de er verdt, også inn mot et stadig mer interessant anleggsmarked.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Rapporter forteller at anleggsmarkedet i Norge igjen er i vekst og vil øke i mange år fremover. Etter nedgangen fra 2008 er prisene på vei opp igjen, anbudene er mange og entreprenørene investerer i nytt utstyr. Det er denne kaka Felleskjøpet håper å sikre seg en bit av.

- Vi vil ha mer fokus mot anleggsmarkedet. Traktor vil ikke erstatte lastebil, men er et supplement for dem som driver litt på siden av langtransportkjøring. Jeg ser også stadig flere traktorer langs byggingen av E6 mellom Gardermoen og Hamar. Traktoren er en supply- eller multimaskin som mangler i anlegg ellers, sier Felleskjøpets representant Bård Svarstad i Felleskjøpet til Anlegg&Transport.

Krisefritt i Portugal

Han var sammen med norsk presse på produktlanseringen til John Deere like utenfor Lisboa i Portugal i slutten av juni. Oftest nevnes krise og Portugal i samme setning, men man fikk helt andre assosiasjoner under John Deere-presentasjonen da man ble kjørt fra den ene nyheten til den neste.

Arrangementet var det største til den amerikanske maskinprodusenten i Europa noensinne. Mer enn 4500 besøkende ble over en periode på fem uker hentet fra alle kanter av vår verdensdel for å overvære presentasjonen. 332 maskiner og utstyrsenheter var på plass i denne perioden.

Traktor-nyheter

Hele 14 nye traktormodeller ble presentert. Dette gjelder ni modeller i 6R-serien som er volummodellen i Norge, samt fem modeller i 7R-serien. Begge modellseriene vil kunne egne seg for anleggs- og transportoppdrag.

- I traktorserien 6R er godt som alt helt nytt. Utseende, hytte, motor, alt sammen, sier Svarstad.

- 7R-serien er en typisk entreprenørmaskin med nok krefter og vekt for tung transport. I tillegg har traktoren "Active Command Steering" med elektronisk styring som gir progressiv styring, samt en stabilisator som kompenserer for krenging, sier Svarstad.

Den minste serien leveres med 105-210 hk under panseret, men man kan plusse på 30 ekstra hk på alle modellene ettersom effekten fra motorstyringen kommer i tillegg (IPM). Det samme gjelder 7R-serien som krysser 6R-serien i antall hk med de minste modellene. 7R-serien leveres med motorer fra 200-280 hk, men man kan legge til 30 ekstra hk i maksimal utnyttelse med IPM-tillegget.

Et interessant poeng er at den største i 6R-serien er like sterk som den minste i 7R-serien, men veier halvannet tonn mindre. For 6R-serien er det også verdt å merke seg at traktorene er blitt noe kortere samtidig som akselavstanden er blitt noe lengre. Dette gir mer kraft på hjulene.

Den største i 6R-serien, 6210RE, kan også leveres med en integrert generator. Denne åpner for at elektrisk avhengige installasjoner som airconditioning og kjølevifte kan drives uavhengig av motorens turtall. Bak på traktoren er det for øvrig et kraftuttak på 20kW, og dette er spesielt for RE-modellen.

Gir i kø

På den minste av de to nevnte seriene, kan kunden velge et nytt girsystem. I tillegg til det tradisjonelle girsystemet og et trinnløst girsystem, har John Deere lansert et system som går under navnet Direct Drive.

- Dette er den første traktoren i bransjen med dette doble clutch-systemet, sier Svarstad.

Direct Drive er en mekanisk transmisjon med dobbel clutch, og systemet skal forhindre tap av moment ved å legge neste gir i en "køordning" slik at overgangen går ekstra hurtig.

En vesentlig nyhet på traktorene er nye Powertech-motorer som tilfredsstiller Steg IIIB-kravene. Rensingen av partiklene skjer ved intern forbrenning av eksos, m.a.o. EGR-teknologi. En stor andel av partiklene forbrennes to ganger ved at deler av eksosen suges inn i motoren for en ny runde med forbrenning. John Deere har dermed ikke satset på AdBlue, og demonstrerte dette ved å kaste vekk en sliten AdBlue-kanne.

Også på førerhyttene til de nye traktorene er det gjort en rekke forbedringer. Det er mer plass, mer glass i alle retninger (også i taket om ønskelig) og bedre arbeidsvilkår for føreren med bedre demping av hytte og sete.

Powered by Labrador CMS