Volvos første Euro 6 i Norge

Volvos første Euro 6 i Norge

Spesialtilpasset FH skal frakte kraftig borerigg.

 

Da Norges Geotekniske Institutt (NGI) tidligere i år skulle bestille en ny lastebil for transport av en ny borerigg, ønsket de å gå foran for å vise sin miljøprofil og bestilte derfor den nye Volvo FH lastebilen i Euro 6-versjon.

- Vi synes vi kunne gå foran og ta merkostnaden på en Euro 6-lastebil og synliggjøre at vi er opptatt av miljøet, sier Kristoffer Kåsin, som har vært ansvarlig for anskaffelsen av den nye lastebilen for NGI.

Dette er den første kundesolgte Volvo lastebilen i Euro 6-versjon, men den er også spesiell på flere måter. Påbygget er levert av SKAB, og er spesielt tilpasset jobben den skal gjøre for NGI.

Bilen er den nye FH i 6x2-versjon, med 13-liters 460 hk motor - den første motoren Volvo sertifiserte i Euro 6. Bilen skal stasjoneres i Midt-Norge og betjenes av sjåfør Håvard Saur, som i stor grad har vært med på å detaljplanlegge hvordan bilen skulle bygges opp.

- Bilen skal transportere en borerigg som veier 7,5 tonn samt utstyr til denne. Tidligere har vi benyttet containerbiler, men ettersom containeren blir tung har vi slitt med å få tilstrekkelig trykk på foraksel, kan Kristoffer Kåsin fortelle.

Bakløfter

For at transporten av boreriggen skal være så enkel som mulig, er det montert en solid bakløfter med kjørebruer og hydrauliske støttebein som skal tåle trykket av den tunge riggen.

- Et kritisk punkt har vært å få stivet av bakre del av chassiset så det skulle klare det kraftige momentet når riggen ligger og hviler på vippepunktet, kan leder av SKAB Norge, Dag Nordvik fortelle. Han sier videre at kjørerampa er beregnet for 9,5 tonn mens riggen bilen skal transportere veier 7,5 tonn. Foruten støttebein midt under kjørerampa er det også hydrauliske støttebein bakerst på lastebilens chassis, for å sikre en trygg ut- og innkjøringa av den tunge riggen.

Bakløfteren er av merket Dhollandia levert av Dhollandia Norway.

Sjåfør Håvrad Saur har kommet med mange ønsker underveis i byggingen av bilen. Blant annet er det i framkant av påbygget et eget adskilt rom med et Webasto varmeapparat.

- Her er det en enkel verktøybenk og tørkestativ for støvler. Under benken er det en vanntank på hele 1,1 kubikkmeter, slik at vi er selvforsynte med vann under oppdrag, kan sjåfør Håvard Saur fortelle.

Under bilen i bakkant, er det montert en egen rustfri kasse for borrestål, som riggen selvsagt trenger mye av.

Bilen er utstyrt med en solid bakløfter/kjørebru som er dimensjonert for langt mer enn boreriggen på 7,5 tonn som skal transporteres.
Bilen er utstyrt med en solid bakløfter/kjørebru som er dimensjonert for langt mer enn boreriggen på 7,5 tonn som skal transporteres.

Nesten 5 mill. totalt

Bilen har kostet om lag 1,4 millioner kroner, mens den nye boreriggen koster 3,5 millioner kroner.

- Kommuner og stat er store kunder. Statens vegvesen, Statsbygg, Jernbaneverket og private som skal bygge ønsker ofte solide grunnundersøkelser før man setter i gang arbeidet. Med tanke på mer og mer ekstremvær får vi også flere og flere oppgaver med å gå inn i rasutsatte områder og foreta undersøkelser, så vi kan trygt si vi har en stadig økende oppdragsmengde, kan Kåsin fortelle.

Bilen er solgt og levert av Fredrik Espenes på Volvo Truck Center i Oslo.

Forsiden nå