VW Crafter 4Motion på plass i Norge

VW Crafter 4Motion på plass i Norge

Vi har kjørt varebilen som takler ekstreme utfordringer.

 

AT.no har kjørt bilen i Sverige og rapporten står i A&T nr. 1-2013, men har er noen smakebiter og litt fakta rundt bilen.

Volkswagen Crafter med 4Motion er et 4x4-offroadkjøretøy som er konstruert for mer ekstreme påkjenninger enn de fleste andre 4x4-kjøretøy i denne klassen. Bilens allhjulsdrift er utviklet av den Østerrikske produsenten Achleitner. Firmaet har lang erfaring med denne typen konverteringer og utvikling av spesialkjøretøy til Forsvaret etc.

Crafter 4x4 bygges alltid med utgangspunkt i den største motoren på 163 HK/400 Nm og er utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse.  4-hjulsdriftsystemet er permanent, med en låsbar senterdifferensial. Bilen har reduksjonsgir  (2,5:1) og er hevet 100 millimeter slik at den får en bakkeklaring på fra ca. 240 mm. Bilen har også differensialsperre på både for- og bakaksel som kan låses.

I tillegg til at bilen er hevet 100 mm har Achleitner utstyrt den med en ny forstilling som har forsterkede komponenter sammenlignet med den bakhjuldrevne utgaven. Fjæring og støtdempere er også forsterket. Bilen har en vadedybde på 600 mm og takler 43° sidehelning og 45° stigningsvinkel.

Bilen kan leveres i bortimot alle chassis- og kassevarianter. For aller best fremkommelighet er det den korteste akselavstanden som er å foretrekke, men også den lengste akselavstanden og 5-tonns totalvekt kan leveres.

Her er det et dypt hinder som skal forseres holder det med noen spatak, eller må det kraftigere hjelp til?...
Her er det et dypt hinder som skal forseres holder det med noen spatak, eller må det kraftigere hjelp til?...

...her var det rå muskelkraft som hjalp. I forgrunnen produktsjef for Crafter hos Harald A. Møller, Kjetil Olafsen.
...her var det rå muskelkraft som hjalp. I forgrunnen produktsjef for Crafter hos Harald A. Møller, Kjetil Olafsen.

Med jevn fart skulle dette hinderet forseres.
Med jevn fart skulle dette hinderet forseres.

Det gikk også bra for Pickup-Crafteren.
Det gikk også bra for Pickup-Crafteren.

Ikke terreng for alle...
Ikke terreng for alle...

Kjøringen foregikk til godt etter mørkets frembrudd.
Kjøringen foregikk til godt etter mørkets frembrudd.

For å komme gjennom dyp snø er det ofte fart og moment i bilen som skal til. Her gjør bilen en ca 100 meter sving ut i dyp snø.
For å komme gjennom dyp snø er det ofte fart og moment i bilen som skal til. Her gjør bilen en ca 100 meter sving ut i dyp snø.

Car Events har en vipp som heller ca. 36° for å demonstrere klatreegenskapene.
Car Events har en vipp som heller ca. 36° for å demonstrere klatreegenskapene.

Når det har gått rett frem i en sving er det godt å ha en Crafter 4x4 for å trekke Amaroken opp på rett kjøl igjen.
Når det har gått rett frem i en sving er det godt å ha en Crafter 4x4 for å trekke Amaroken opp på rett kjøl igjen.

Rett før toppen av en lang bakke tok det stopp for denne Crafteren. Vinsjen ble tatt i bruk for å hindre at bilen skulle ende i krattskogen.
Rett før toppen av en lang bakke tok det stopp for denne Crafteren. Vinsjen ble tatt i bruk for å hindre at bilen skulle ende i krattskogen.

Det gikk bedre for denne pickup-Crafteren den klatret opp hele bakken uten problemer.
Det gikk bedre for denne pickup-Crafteren den klatret opp hele bakken uten problemer.

Enkelte hull måtte fylles med granbar, både for at bilen ikke skulle synke ned, og for å skape litt friksjon for dekkene.
Enkelte hull måtte fylles med granbar, både for at bilen ikke skulle synke ned, og for å skape litt friksjon for dekkene.

 

 

 

Forsiden nå