UNIKT: For Kangoo vil de såkalte «Sesam åpne deg»-dørene være unike. Her ser vi hvordan en innredning kan vris og skyves inn i åpningen. Under kjøring er den montert mot bakveggen og passasjersetet kan benyttes.
UNIKT: For Kangoo vil de såkalte «Sesam åpne deg»-dørene være unike. Her ser vi hvordan en innredning kan vris og skyves inn i åpningen. Under kjøring er den montert mot bakveggen og passasjersetet kan benyttes.

Samarbeid som ga resultater

Sammen med Mercedes-Benz Citan ble Renault Kangoo kåret til Van of the Year 2022. Utviklingen av bilene startet med blanke ark slik at bilene er helt nye.

Publisert
UNIKT: Mercedes-Benz Citan får det unike MBUX infotainmensystemet hvor føreren kan snakke til bilen og gi kommandoer.
UNIKT: Mercedes-Benz Citan får det unike MBUX infotainmensystemet hvor føreren kan snakke til bilen og gi kommandoer.

Samarbeid mellom ulike merker innen varebilbransjen er ikke noe nytt. I flere tiår harmer eller mindre identiske varebiler rullet av samlebåndene med kun marginale visuelle forskjeller. Da Renault og Mercedes-Benz skulle utvikle en helt ny varebil fra bunnen av, tok de samarbeidet til ett nytt nivå. Målet var at bilene skulle produseres ved det samme samlebåndet, men det skulle være to totalt ulike produkter.

ELEKTRISK: Førsteinntrykket til den kommende elektriske varianten er meget godt. Rekkevidden er noe bedre enn i dagens elektriske Kangoo.
ELEKTRISK: Førsteinntrykket til den kommende elektriske varianten er meget godt. Rekkevidden er noe bedre enn i dagens elektriske Kangoo.

For å løse denne utfordringen ble løsningen ett tettere samarbeid, enn ved andre slike konstellasjoner. Her har de ulike designteamene jobbet sammen helt fra de startet med ett blankt ark. Resultatet er to kjøretøy som naturlig nok har mange fellesnevnere, men samtidig fremstår de helt ulike. Interiøret på de to bilene er helt ulike. Om vi leter godt finner vi enkelte detaljer som er identiske, men det er vesentlig enklere å finne ulikhetene.

Individuelle

Begge produsentene har flere egenskaper som de er alene om, blant annet har Renault sin «Sesam åpne deg»-dør og Mercedes har sitt MBUX infotainmentsystem. Under utviklingen har begge produsentene fokusert på hva de er best på og benyttet dette i plattformoppbyggingen. Selv om ingen av selskapene ønsker å spesifisere hva de har bidratt med, vet vi at Mercedes-Benz er sterke på sikkerhet. Det er derfor neppe tilfeldig at mange av nyhetene i bilene er rettet mot sikkerhets og assistanse-systemer. Motorene kommer fra Renault, noe de er meget sterke på. Vi vet jo at Mercedes også benytter Renault motorer blant annet i Vito med forhjulsdrift.

Når vi tar turen ut på landeveien oppdager vi også raskt at bilenes kjørekarakteristikk også er ganske ulike. Vi kjenner at fjæringen i Citan oppfører seg noe annerledes enn i Kangoo. Her er også oppsettet ulikt mellom produsentene.

Kommer

Først ut er de korte variantene fra begge produsentene, videre vil det komme L2-versjoner, automatgirkasse og elektrisk drivlinje.

Vi har fått et par runder rundt banen med den elektriske versjonen, riktignok i en bil uten last og i flatt terreng, men drivlinjen virker godt avbalansert. Den er ikke så brå verken i akselerasjon eller når du slipper gassen for retardasjon som mange andre, noe som gir en behagelig kjøreopplevelse.

Det er to kjøremodus normal 90 kW og Eco 56 kW, begge med 245 Nm dreiemoment, videre er det tre regenererings moduser. Rekkevidden oppgis til 300 km og batteriet er på 45 kWt. Nyttelasten oppgis til 600 kg for L1 og 800 kg for L2 og hengervekten er som med forbrenningsmotor inntil 1500 kilo, noe som er meget bra fro denne klassen. Det er tre mulige ombordladere med 11 kW som standard, 22 kW og 22 kW DC 75 som tilvalg. Hurtiglading med inntil 80 kW vil gi 170 km rekkevidde på 30 minutter. (Spesifikasjonene kommer fra Renault og kan variere noe for Citan).

Powered by Labrador CMS